زمانبندی سرویس دوچرخه چگونه است؟

زمانبندی درست سرویس دوچرخه

بدیهی است که برای حفظ و نگهداری دوچرخه، لازم است زمانبندی مناسبی برای سرویس آن در نظر گرفته شود. در واقع، به مانند خودروها، دوچرخه ها نیز پس از طی مسافتی مشخص باید برای سرویس دوره ای منظم مراجعه کنند. البته، زمانبندی سرویس دوچرخه وابسته به عواملی همچون مدت زمان راندن آن و شرایط آب و هوایی است. آنچه که باید به آن توجه داشت، این است که دوچرخه هایی که برای آفرود یا در شرایط بارانی استفاده می شوند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

این دوچرخه ها باید زمانبندی سرویس دوچرخه فشرده تری داشته باشند. بدیهی است که با رعایت این موارد و انجام سرویس دوره ای منظم، دوچرخه به وضعیت بسیار مناسبی در می آید و شایستگی استفاده بیشتر را دارا می شود. در اینجا مطالبی ارائه شده که به شما کمک می کند تا دوچرخه خود را در وضعیتی عالی نگه دارید و همچنین زمانی که نیاز به سرویس پیشرفته دارد، آن را به مکانیک و تعمیرکار دوچرخه ببرید.

برای انجام این کار، به لوازم زیر نیاز خواهید داشت:

  • مجموعه آچار های آلن
  • کلید های مختلف
  • روغن دوچرخه
  • گریس زدا
  • تلمبه

زمانبندی سرویس دوچرخه و نکات مهمی درباره آن

با توجه به موضوع مذکور، ما می توانیم اطلاعاتی را که از اکثر کاربران دریافت کرده ایم و سرویس کارهای ما در چرخ آموز به آن دست یافته اند که در دسترس خودمان قرار دارد را به شما ارائه دهیم تا بتوانید بر اساس زمانبندی سرویس دوچرخه، تعمیرات لازم را به صورت خودمختار انجام دهید. به علاوه، بهتر است که در کنار این موارد، بورس و دستمال کثیف را نیز در اختیار داشته باشید تا بتوانید قطعات دوچرخه خود را به صورت کامل تمیز کنید.

در سرویس دوچرخه نکات مهمی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. یکی از این نکات این است که باید دوچرخه را زیر سقف نگهداری کرد، زیرا باران، خاک و گرد و غبار باعث استهلاک سریع تر قطعات دوچرخه می شود. این مسئله باعث افزایش هزینه نگهداری دوچرخه می شود. دوچرخه هایی که در باران استفاده می شوند و یا در آفرود بوده اند، زود تر مصرف می شوند و نیاز به سرویس سریعتری نسبت به سایر دوچرخه ها دارند.

در صورت استفاده روزانه از دوچرخه یا طی کردن مسافت های طولانی با آن، نیاز به سرویس دوچرخه کمتر است، اما دوچرخه ای که گوشه خانه باقی مانده است، نیز نیاز به سرویس دارد. در انتخاب روغن برای روغنکاری دوچرخه، باید از هر روغنی استفاده نکرد و روغن مناسب دوچرخه را از فروشندگان لوازم دوچرخه تهیه کرد. استفاده از روغن نامناسب، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات شده و باعث کاهش عمر مفید دوچرخه خواهد شد.

آچارکشی اولیه دوچرخه

آچارکشی و سرویس اولیه دوچرخه از مهمترین مراحل پس از خرید دوچرخه است که باید به آن توجه شود. در این مرحله، دوچرخه باید به صورت صحیح و با دقت بالا توسط فنی های مجرب آچارکشی شود. پس از این کار، باید توسط سوارکار با دقت به تست و بررسی دوچرخه پرداخته و نیاز به تنظیمات و تعمیرات ثانویه را در صورت لزوم تشخیص دهد. در زمان آچارکشی اولیه، باید به مواردی مانند تنظیم فرمان و زاویه پایه فرمان، تنظیم زاویه قطعات دوچرخه، بررسی تنظیمات ترمز و دنده و همچنین تنظیم فشار هوا در لاستیک ها توجه شود. همچنین بعد از چند سواری اولیه، بهتر است دوچرخه توسط فردی که تجربه تعمیراتی مناسب دارد بررسی و سرویس شود.

شستشو و روغنکاری

شستشو و روغن کاری دوچرخه، به ویژه زنجیر و سیستم دنده آن، از جمله مواردی است که در نگهداری دوچرخه بسیار اهمیت دارد. بعد از چند مرحله تمرین، زنجیر و سیستم دنده باید تمیز و روغن کاری شوند. زیرا زنجیر و چرخ دنده های سیستم دنده، به دلیل آلودگی و خاک جذب شده در هوا، به سرعت آلوده می شوند. این موضوع باعث تشدید استهلاک زنجیر و سیستم دنده می شود. بنابراین، توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. این کار با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و کیفیت مسیر های تردد در هر جلسه راندن دوچرخه یا بصورت هفتگی باید انجام شود.

زنجیر دوچرخه

بررسی سلامت زنجیر دوچرخه، از مواردی است که همواره در مجلات دوچرخه و طبیعت به آن اشاره شده است. در صورت استفاده تمرینی و متعدد از دوچرخه، توجه به این نکته ضروری است که زنجیر دوچرخه بخشی مصرفی از آن محسوب می شود. این بخش پس از استفاده های مکرر، مستهلک و کشیده می شود و باید آن را تعویض کرد. اگر تعویض زنجیر به موقع انجام نشود، می تواند باعث آسیب جدی به طبق و خودرو شود و در چنین شرایطی، باید طبق، خودرو و زنجیر را با هم تعویض کرد. بنابراین، پیش از آن که زنجیر فرسوده به بخش های دیگر آسیب برساند، باید آن را تعویض کرد. معمولاً، زمان تعویض زنجیر در دوچرخه، به میزان کیلومتری که دوچرخه در طول زمان استفاده شده طی می شود، وابسته است. برای دوچرخه سواران حرفه ای که به طور میانگین حدود هفتصد کیلو متر در هفته رکاب میزنند، زمان تعویض زنجیر حداکثر شش ماه است و در برخی موارد حتی باید زنجیر در زمانی کوتاه تر تعویض شود. اما در دوچرخه سوارانی که تمرینات کمتری دارند، این مقدار طولانی تر است.

بررسی طبق قامه و خودرو

بررسی طبق قامه و خودرو نشان می دهد که تعویض درست زنجیر دوچرخه می تواند به سلامت آن ها کمک کند. با توجه به اینکه دندانه های طبق قامه و خودرو در زمان سلامت، صاف و تخت هستند، در صورت فرسودگی این دندانه ها تیز می شوند. در این شرایط، طبق قامه، خودرو و زنجیر فرسودگی نشان می دهند و نیاز به تعویض دارند. به علت پاره شدن زنجیر دوچرخه در این مرحله، هنگام رکاب زدن زنجیر دوچرخه، مدام از روی دندانه های طبق و سپس خودرو بلند می شود. این مسئله، یکی از دلایل بسیار شایع زمین خوردن دوچرخه سواران است، زیرا تعادل دوچرخه سوار بر اثر این مسئله به خطر می افتد. زمان پیشنهادی چرخ آموز برای این کار شش ماه می باشد.

زمانبندی سرویس توپی های دوچرخه

سرویس توپی های دوچرخه، به عنوان یکی از اجزای اصلی آن، برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه دوچرخه و همچنین جلوگیری از بروز حوادث باید به صورت دوره ای بررسی شوند. یکی از روش های معمول برای بررسی سلامت توپی ها، چرخاندن آن ها درون چرخش است. برای آن که بررسی بهتری انجام شود، دوچرخه را برعکس روی زمین قرار داده و سپس چرخ ها را بهترتیب چرخانده و صدای اصطکاک یا تق تق را بشنوید. اگر این صدا ها شنیده شود، نشانگر وجود مشکل در توپی است. روش دقیق تری که برای بررسی استفاده می شود، باز کردن چرخ و چرخاندن مغزی توپی با دست است. این کار باید به آرامی انجام شود و در صورت وجود هرگونه مشکل، حسگیر بودن توپی با دستان احساس می شود. مدت زمان پیشنهادی چرخ آموز برای انجام این بررسی نیز، شش ماه است.

زمانبندی سرویس دوشاخ دوچرخه و سیستم تعلیق

سرویس دوشاخ دوچرخه با پیستون های سیستم تعلیق دوچرخه که به دو صورت بادی یا روغنی است باید بررسی شود. در صورت استفاده از دوچرخه با دوشاخ های کمک دار ارزان قیمت که باید به طور سالیانه آن ها را چک کنید، در غیر این صورت نیاز به سرویس سالیانه وجود نخواهد داشت، اما در صورت استفاده از دوچرخه با تعداد دفعات بالاتر، نیاز به سرویس سالیانه دوشاخ های کمک دار وجود دارد. همچنین، گردگیر های پیستون ها به دلیل سیستم تعلیق دوچرخه بادی یا روغنی، حداقل یکبار در سال به سرویس نیاز دارند. توصیه می شود که سرویس دوشاخ دوچرخه و گردگیر های پیستون ها را حداقل یکبار در سال انجام دهید.

نگهداری دوچرخه

گفته می شود که نگهداری دوچرخه در طولانی مدت در مکانی که تحت نور مستقیم آفتاب قرار دارد، به رنگ و قطعات پلاستیکی و لاستیکی آن آسیب وارد می کند. بنابراین، بهتر است مکان مناسبی برای نگهداری دوچرخه در طولانی مدت انتخاب شود. این مسئله را همیشه مد نظر قرار دهید تا به مشکل خاصی برخورد نکنید.

بررسی و چک کردن طوقه ها

زمانبندی سرویس طوقه های دوچرخه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از آن جایی که بررسی سلامت طوقه ها یکی از موارد مهم در نگهداری دوچرخه های بدون موتور است، طوقه های دوچرخه ها طول عمر مشخصی دارند و برای جلوگیری از خرابی و نیز افزایش عمر مفید آن ها، باید دیواره خارجی طوقه ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. برای دوچرخه هایی که دارای سیستمترمز وی-برک و یا سه تکه هستند، لازم است سلامت طوقه های آن ها مرتبا ارزیابی شود. با توجه به اینکه اصطکاک لنت با دیواره طوقه باعث خوردگی و سایش دیواره طوقه می شود، باید در زمان های مشخص، طوقه ها تعویض شوند. بنابراین، بررسی سلامت طوقه ها جزء موارد ضروری در نگهداری و تعمیر دوچرخه های بدون موتور محسوب می شود. زمان پیشنهادی چرخ آموز برای این کار سالیانه است.

بررسی صفحه دیسک دوچرخه

بررسی صفحه دیسک دوچرخه پس از گذشت یک سال از استفاده و تمرینات طولانی ضروری است. این صفحه به دلیل اصطکاک لنت با آن سایش پیدا می کند و ضخامت آن کاهش می یابد. بنابراین، بررسی صفحه دیسک و جایگزینی آن در صورت لزوم، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از شکست و حوادث جدی بعدی جلوگیری شود. زمانبندی که پیشنهادی چرخ آموز برای سرویس دیسک دوچرخه شما یکسال می باشد.

بررسی لنت ها و لقمه های ترمز

مطالعات نشان می دهد که بررسی لنت و لقمه لنت های ترمز دیسک و همچنین ترمز های لقمه ای با توجه به میزان استفاده دوچرخه باید در بازه های زمانی ۲/۳ ماهه صورت گیرد. قبل از آن که عمر لنت و لقمه به یک سوم کاهش یابد، تعویض آن ها ضروری است. در صورتی که لنت یا لقمه دارای فلز داخلی باشند، عدم تعویض آن ها می تواند منجر به برخورد با طوقه یا صفحه دیسک شود و باعث فرسایش سریع طوقه و صفحه دیسک می شود. زمانبندی پیشنهادی ما برای سرویس لنت ها و چک کردن لقمه های ترمز دوچرخه دو ماه است.

چک کردن لاستیک ها

از آنجایی که سلامت لاستیک های شما به ایمنی شما باز میگردد، بررسی لاستیک های دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل زمانبندی درست برای سرویس لاستیک های دوچرخه مهم می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده، لاستیک های دوچرخه دارای طول عمری بین 3 تا 5 سال هستند. با این حال، لازم به ذکر است که حتی در صورت عدم استفاده از دوچرخه، لاستیک ها در مدت زمان مذکور فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. به علت افزایش احتمال ترکیدن و پارگی لاستیک ها، توصیه می شود که قبل از به اتمام رسیدن عاج لاستیک، به تعویض آن ها اقدام گردد. یکی از نشانه های فرسودگی لاستیک ها، ترک های ریز روی سطح آن ها می باشد. بنابراین، باید سلامت لاستیک ها را بطور منظم برای بررسی هر گونه پارگی چک کرد. لازم به ذکر است که لاستیک های فرسوده و تاریخ گذشته به سرعت می توانند پاره و دچار ترک های عمیق شوند. در نتیجه، این لاستیک ها باید به سرعت تعویض شوند. با توجه به مطالب فوق، بهترین زمان پیشنهادی برای تعویض لاستیک های دوچرخه دو ماه است. این اقدام به حفظ ایمنی و کارایی دوچرخه کمک می کند و همچنین به افزایش عمر لاستیک ها کمک می کند.

زمانبندی سرویس و چک کردن فشار باد لاستیک ها

فشار باد لاستیک دوچرخه یکی از موارد مهم در بهره وری و کارایی دوچرخه می باشد. برای انجام این کار، باید به وزن دوچرخه و سایز لاستیک توجه شود. فشار باد کم در لاستیک، منجر به پارگی لاستیک در اثر فشار لبه طوقه با زمین خواهد شد. همچنین، فشار باد بالا باعث کاهش تعادل و فشار بیش از حد باعث ترکیدن لاستیک خواهد شد. برای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه، باید به دو آموزش زیر توجه داشت:

  • میزان فشار باد را با استفاده از منبعی که برای این منظور طراحی شده است (مانند پمپ هوا) تنظیم کنید.
  • با استفاده از فشارسنج، میزان فشار باد را بررسی و تنظیم کنید.

با توجه به اهمیت فشار باد در لاستیک دوچرخه، توصیه می شود که این کار را به صورت دوره ای انجام داده و در هربار استفاده از دوچرخه، فشار باد را بررسی کرده و تنظیم کنید.

نکته نگهداری دوچرخه

تعویض درست دنده یکی از مسائل مهم است که به حفظ سلامت سیستم دنده دوچرخه کمک می کند. در این راستا، تعویض درست دنده و استفاده صحیح از آن ها امری ضروری است. به عنوان مثال، تعویض نادرست دنده می تواند سیستم دنده دوچرخه را به راحتی آسیب بزند. لذا برای حفظ سلامت سیستم دنده دوچرخه، از تعویض صحیح دنده و استفاده صحیح از آن ها بهره برداری شود.

بررسی و تنظیم دنده ها

تنظیم دنده های دوچرخه از مسائلی است که برای بهره برداری بهینه و راحتی در دوچرخه سواری بسیار حائز اهمیت می باشد. با اینکه تنظیم دنده ها نیاز به بررسی دوره ای ندارد، اما هر زمان که احساس گردد دنده دوچرخه به درستی تعویض نمی گردد، نیاز است تا دنده ها تنظیم گردند.

در این آموزش، مجموعه ای از نکات مهم برای زمان بندی سرویس و چک لیست های بازبینی دوچرخه ارائه داده شد. با اینکه امکان ارائه تمامی جزئیات و نکات ریز و درشت فراهم نمی باشد، بنابراین، بهتر است که برای دوچرخه خود ارزش قائل شده و از نکات این آموزش بهره لازم را ببرید علاوه بر این، بهتر است که به صورت دوره ای، بست ها و تمامی پیچ ها را بررسی کرده و در صورت استفاده از دوچرخه برای مسیر های سنگین و پر چالش، این بررسی ها را قبل و بعد از تمرینات به صورت جدی انجام دهید. جهت منظم شدن ذهن خواننده ی مطلب یک جدول زمانبندی برای این منظور تهیه شده که در زیر می آید.

جدول زمانبندی سرویس دوچرخه

هر سفر هر ماه
هر ۸۰۰ کیلومتر
هر ۶ ماه
هر ۴۰۰۰ کیلومتر
هر سال
هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر
پیشنهاد می شود قبل از هر سفر، حتما باد لاستیک ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آن ها را باد بزنید.
  • بهترین روش برای تمیز کردن دوچرخه، استفاده از یک دستمال مناسب است. در صورتی که دوچرخه به میزان زیادی کثیف باشد، می توان از آب و صابون نیز استفاده کرد. پس از نظافت دوچرخه، بدنه آن را بررسی کنید تا از وجود شکستگی یا ضربه های خورده جلوگیری شود.
بدنه ی دوچرخه را با دقت واکس بزنید تا از رنگ آن در هنگام استفاده محافظت شود ضمنا توصیه می شود خط و خش ها و سایر شکستگی ها را به دقت بررسی کنید هرجا که در دوچرخه شما بلبرینگ وجود دارد را چک کنید و در صورتی که هر گونه شکستگی یا خوردگی درآن ها وجود دارد تعویض کنید. روغن کاری نیز توصیه می شود
ظاهر لاستیک ها را بررسی کرده و در صورتی که سوزن یا خاری در آن فرو رفته و موجب پنچری شده پنچرگیری کنید با بررسی زنجیر دوچرخه و قاب آن و سپس با استفاده از روغن زدا ها تمیز کنید و سپس دوباره با دقت روغن کاری کنید تیوب های دوچرخه را بررسی کنید و اگر لازم است تعویض کنید. کیت پنچرگیری را چک کرده و درصورتی که هر گونه خرابی یا خشک شدن چسب و لاستیک را دیدید تعویض کنید سیم های ترمز را چک کنید در صورت هرز شدگی و خوردگی باید تعویض شوند.
بررسی کنید که آیا اهرم قفل محکم است و به درستی کار می کند یا نه پره های چرخ ها را بررسی کنید و در صورت شل شدن اقدام کنید بلبرینگ چرخ ها و توپی پایین قسمت رکاب را چک کنید و روغن کاری نمایید. تمامی اتصالات آن ها باید رگلاژ شوند  سیم های ترمز را چک کرده و در صورت تمام شدن لنت ترمز تعویض کنید. دسته های روی فرمان اگر مشکل دارند تعویض شود
 چرخ ها را چرخانده و مطمئن شوید که تاب ندارند. در غیر اینصورت باید برطرف گردد. بوسیله آچار های مخصوص دوچرخه تمام قسمت هایی که با پیچ و مهره به هم متصل هستند را بررسی کنید شل نشده باشند. معمولا این قسمت ها شامل ترمز، زین، رکاب و سیستم دنده هستند. تمامی سیم ها و بلبرینگ ها باید چک شوند که هرز شدگی یا خوردگی نداشته باشند. در این صورت تعویض کنید. چرخ های دوچرخه را جدا کرده و به دقت تمیز کنید کناره های لاستیک ها را بررسی کنید ترک نداشته باشند.
درحال حرکت ترمز بگیرید تا بفهمید عمل می کند یا نه. اگر لنت ترمز دو سومش تمام شده عوض کنید. چک کنید که لنت طوقه را بگیرد نه لاستیک ها را سیستمترمز و توپی چرخ ها ، توپی  پدال و طبق عوض کن را به دقت روغنکاری کنید. اگر دستگیره ترمز خراب شده تعویض کنید و اگر می توان آن را تعمیر کنید. اگر دستگیره ها پارگی یا مشکلی دارند تعویض شوند. تمامی اتصالات و بلبرینگ های معیوب باید عوض شوند اگر تاب خوردگی ها قابل رفع شدن نیستند باید عوض شوند.
تمامی کمک فنر ها را با فشار دادن چک کنید تا بخوبی کار کنند. سیم ها باید روغن کاری شده و چک شوند تا ریش ریش نشده باشند یا گره خوردگی نداشته باشند. کاست زنجیر و زنجیر را بررسی کنید خوردگی نداشته باشد. اگر شکستگی مشاهده کردید تعویض کنید. پدال ها باید جدا شوند و حرکت روان شان خوب باشد. اگر گیره پا دارید ببینید که خوردگی نداشته باشد.
زنجیر را بررسی کرده در صورتی که لازم است روغنکاری کنید. پیچ و مهره های پدال ها را بررسی کنید شل نشده باشند و هرز شدگی نداشته باشند. طبق و خودروی دوچرخه را به دقت بررسی کنید تا تمیز بوده و سپس روغنکاری کنید. دفترچه راهنما را بررسی کنید و طبق آن سیستم تعلیق دوچرخه را روغنکاری و سرویس کنید.
از کامل بودن لوازم و ابزار پنچرگیری مطمئن شوید. آیا تیوب اضافه به همراه دارید؟ در دفترچه راهنما سیستم تعلیق را ببینید و سرویس و روغنکاری کنید. دفترچه راهنمای دوچرخه را بررسی کنید و بر اساس آن سیستم تعلیق و کمک فنر ها را سرویس کرده و سپس روغنکاری کنید. اگر از روغن ترمز هیدرولیک استفاده می کنید آن را تعویض کرده و هواگیری کنید.

 

اهمیت سرویس به موقع دوچرخه

پس از مطالعه این مقاله باید به درستی درک کرده باشید که اهمیت سرویس دوره ای دوچرخه بوسیله افراد مجرب چقدر بالاست. اگر شما نیز جزو آن دسته از کسانی هستید که به دلیل مشغله کاری دوچرخه سواری را در کنار زندگی خود به عنوان یک سرگرمی انجام می دهید و وقت کافی را برای آموزش سرویس کاری دوچرخه و کسب مهارت کافی و لازم برای سرویس دوچرخه خود ندارید و یا لازم نمی بینید که خودتان دست به کار شوید و لوازم و وسایل مورد نیاز سرویس دوچرخه را تهیه کنید و آستین ها را بالا بزنید ما به کمک شما آمده ایم. مجموعه چرخ آموز با تیمی حرفه ای و مجرب در خدمت شماست تا نیاز های شما را در زمینه خدمات، تعمیر و سرویس دوچرخه شما بر عهده گیرد. خوشبختانه ما سرویس کار مجرب و ماهر را به محل شما اعزام کرده و وقت و هزینه شما را بی دلیل به هدر نمی دهیم. با چرخ آموز تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =