برای استفاده از تایر های بدون تیوب (تیوبلس) در دوچرخه، ضروری است که لاستیک و طوقه دوچرخه شما با استاندارد های تیوبلس کاملا سازگار باشند تا شما بتوانید از تایر های تیوبلس استفاده نمایید این لاستیک ها دارای مزیت های بسیاری هستند که از جمله این مزایا این است که به سادگی پنچر نمی شوند. این مقاله بصورت کاملا جامع به بررسی استاندارد های مختلف تطابق در لاستیک های تیوپلس دوچرخه می پردازد. پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه بخش اول این مقاله، به مطالعه بخش دوم و سوم آن نیز بپردازید. همچنین شما عزیزان همیشه می توانید با سفارش خدمات سرویس، تعمیر و ارتقاء دوچرخه ی چرخ آموز تقاضای اعزام کارشناسان ما را نموده و در هر کجای تهران که باشید متخصصین فنی دوچرخه چرخ آموز در خدمت شما خواهند بود.
استاندارد ها و مراحل نصب تیوبلس
- 1 – “بخش اول: استاندارد های لاستیک تیوبلس”
شما در اینجا هستید و می توانید با جزئیات استاندارد های لاستیک تیوبلس آشنا شوید. - 2 – “بخش دوم: فرآیند تبدیل لاستیک غیر تیوبلس به سیستم تیوپلس”
در این بخش، به توضیح فرآیند تبدیل لاستیک های غیر تیوپلس به سیستم تیوبلس می پردازیم. این فرآیند مهمی است که برای استفاده از تایر های تیوبلس در دوچرخه شما نیازمند است. - 3 – “بخش سوم: روش اضافه کردن مایع تیوبلس به لاستیک های تیوپلس”
در این بخش، به توضیح روش اضافه کردن مایع تیوبلس به لاستیک های تیوبلس می پردازیم. این روش موثری است که به شما امکان می دهد تایر های تیوپلس را بهبود بخشیده و از پنچر شدن آن ها جلوگیری کنید.
کاربرد سیستم و استاندارد های تیوبلس دوچرخه
لاستیک های بدون تیوب (تیوبلس) برای دوچرخه سواری کوهستانی، دوچرخه سواری با لاستیک های ضخیم، سایکلوکراس، و حتی تا حدی دوچرخه سواری جاده ای مورد توجه قرار گرفته اند. این سیستم به وسیله افزایش ناحیه تماس لاستیک با زمین، به سواران اجازه می دهد تا با فشار هوای نسبتاً کمتری سواری کنند و احساس بهتری از کنترل دوچرخه در سطح های مختلف زمین داشته باشند. سیستم تیوپلس دوچرخه، مانند نمونه های استفاده شده در خودرو ها و موتورسیکلت ها، عمل می کند.
اصل اساسی این سیستم در استاندارد تیوبلس این است که بدون استفاده از یک تیوپ لوله داخلی، لاستیک با استفاده از لبه های طوقه ی محروم شده تهویه می شود. فشار هوا در لاستیک، فشار داخلی را در لبه ها حفظ می کند و لاستیک را فشرده نگه می دارد. لاستیک تیوپلس دوچرخه، به صورت ۱۲ مولفه ای عمل می کند، و استحکام و قابلیت اطمینان لاستیک با توجه به این مولفه ها متغیر خواهد بود. البته امکان تغییر قطعات غیر سازگار نیز وجود دارد، اما احتمالاً نتایج آن پایین تر از انتظارات شما خواهد بود.
تایر ها و رینگ های سیستم یونیفورم تیوبلس (UST) که استاندارد جدیدی است که به تازگی مطرح شده است، به عنوان یک راهکار قابل اعتماد تیوبلس محسوب می شوند که با نشان UST شناخته می شوند. این سیستم ها با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و استاندارد های بین المللی طراحی و ساخته می شوند. برای استفاده از برچسب UST، رینگ ها و تایر ها باید با استاندارد مورد تأیید تطابق داشته باشند. تایر UST دارای یک لبه مربعی است که با رینگ UST مطابقت دارد. این طراحی منحصر به فرد باعث می شود تایر به طور محکم و ایمن به رینگ متصل شود و هیچ نیازی به لوله داخلی نداشته باشد.
مراحل نصب
در داخل پوسته تایر، یک نوار بوتیل (بوتیل) وجود دارد که به عنوان لایه داخلی تایر شکل می گیرد. این لایه بوتیل با کیفیت بالا و مقاومت در برابر نشتی هوا، تایر را در برابر سوراخ شدن و از دست دادن هوا محافظت می کند. این ماده اضافی باعث می شود تایر نسبت به نمونه های غیر UST سنگین تر باشد و در شرایط سخت و متنوعی مانند مسابقات دوچرخه سواری، عملکرد بیشتری ارائه دهد.
رینگ های استاندارد تیوبلس UST نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. این رینگ ها یا حفره های شیار ندارند یا این حفره ها به طور کامل بسته خواهند شد. این طراحی باعث می شود تایر به طور کامل و بدون نیاز به لوله داخلی بر روی رینگ قرار بگیرد و از نشتی هوا جلوگیری کند. لبه رینگ UST نیز برای پذیرش و نگه داشتن لبه تایر های UST طراحی شده است و به طور کامل با آن هماهنگ است.
تایر های UST بدون استفاده از مواد روانکار بر روی یک رینگ UST استفاده می شوند. این ویژگی باعث می شود تایر به طور محکم و بدون نیاز به لوله داخلی بر روی رینگ قرار بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد. ماویک یکی از تولیدکنندگان این نوع رینگ ها است و نمایندگی فروش این برند در ایران توسط شرکت آباریس آوا انجام می شود. این شرکت با تجربه و تخصص خود، اقلام متنوعی از برند ماویک را برای محصولات تیوپلس عرضه می کند و به مشتریان خود خدماتی با کیفیت و قابل اعتماد ارائه می دهد.
نشان آماده برای تیوبلس
آماده برای لاستیک تیوپلس عامل دیگری است که هنگام نصب باید مورد توجه قرار گیرد . این دسته بندی معمولاً با عنوان “آماده برای تیوبلس” (Tubeless Ready) یا “سازگار با تیوبلس” (Tubeless Compatible) نیز شناخته می شود. محصولاتی که از این برچسب ها استفاده می کنند، الزاماً باید با یک استاندارد خاص مطابقت نداشته باشند. هر شرکت برای خودش تصمیم می گیرد که چه چیز را به عنوان TR یا TC رده بندی کند. قطعات مختلف “آماده برای تیوبلس” ممکن است بین تولیدکنندگان متفاوت انطباق داشته یا نداشته باشند. پس این استاندارد تیوپلس را نمی توان جهانی دانست.
البته این استاندارد که با علامت و آیکون “آماده برای تیوبلس” یا عبارات های مشابهی که روی یک لاستیک درج می کنند، نشان دهنده ی این است که لاستیک مورد نظر، ویژگی های لازم برای درزبندی و ایزولاسیون کامل هوا با طوقه را دارا می باشد. لبه های این لاستیک ها به طور عمده به شکل مربعی هستند، که بر خلاف سیستم های تیوپ داخلی که شکل مدور داشتند و متداول بود، طراحی شده اند. پوشش لاستیک نیز در این نوع تیوب ها سنگین تر از یک لاستیک با تیوپ معمولی است، زیرا نوار درون لاستیک نیز باید قابلیت درزگیری هوا را داشته باشد، بنابراین لاستیک های تیوپلس عموما پهن تر نیز هستند.
مزیت های داشتن استاندارد تیوبلس برای دوچرخه کوهستان
لاستیک های بدون تیوب (تیوبلس) برای دوچرخه سواری کوهستانی، دوچرخه سواری با لاستیک های ضخیم، سایکلوکراس، و حتی تا حدی دوچرخه سواری جاده ای مورد توجه قرار گرفته اند. این سیستم به وسیله افزایش ناحیه تماس لاستیک با زمین، به سواران اجازه می دهد تا با فشار هوای نسبتاً کمتری سواری کنند و احساس بهتری از کنترل دوچرخه در سطح های مختلف زمین داشته باشند. سیستم تیوپلس دوچرخه، مانند نمونه های استفاده شده در خودرو ها و موتورسیکلت ها، عمل می کند. اصل اساسی این سیستم این است که بدون استفاده از یک تیوپ لاستیکی داخلی، لاستیک با استفاده از لبه های طوقه ی رینگ متصل شده و تعبیه می شود. فشار هوا در لاستیک، فشار داخلی را در لبه ها حفظ می کند و لاستیک را فشرده نگه می دارد. لاستیک استاندارد تیوبلس دوچرخه، مزیت های زیادی ایجاد می کند و استحکام و قابلیت اطمینان لاستیک با توجه به 12 متغییر که در این جا ذکر نمی کنیم متفاوت خواهد بود.
سیستم تیوبلس چگونه کار می کند؟
طوقه آماده برای تیوبلس دیواره های جانبی با طراحی قلاب مانند منحصر به فرد خود، که به چسبیدن و نگه داشتن لبه لاستیک کمک می کند، مجهز شده است. طوقه های قدیمی تر، با ظاهری مدور و بدون طراحی قلاب مانند، نشان دهنده تکنولوژی پیشرفته تر و بهبود یافته در طراحی طوقه های جدید است. شکل طوقه، با فشار دادن لبه لاستیک به طور کامل روی قلاب خارجی، ارتباطی محکم و قوی را بین این دو ایجاد می کند. در عین حال، یک ناحیه عمیق در بخش میانی طوقه به وجود می آید که کار جداسازی آن را آسان تر و موثر تر می سازد. نوار دور طوقه تیوپلس، سوپاپ و درزگیر انواع مختلف نوار های طوقه محیط داخلی طوقه نیز باید به درستی برای کار به شکل تیوبلس طراحی شده باشد. قبل از هر چیز، کانال طوقه باید هوابندی (Airtight) باشد.
این کار معمولاً با استفاده از انواع گوناگونی از نوارچسب ها انجام می شود. اگرچه همه نوار های چسبنده مناسب برای درزبندی طوقه نیستند، اما نوار باید به گونه ای انعطاف پذیر باشد که بتواند سطوح ناهموار اطراف حفره های سرپره را پوشش دهد و در عین حال مقاومت کند در برابر درزگیر لاستیک. علاوه بر این، از نوار می توان برای ایجاد قطر داخلی ناحیه لبه طوقه نیز استفاده کرد. این عمل بخصوص بر روی طوقه هایی انجام می شود که برای لاستیک تیوپلس طراحی نشده اند. برای شکل دهی لبه طوقه، معمولا از نوار های سنگین مانند Gorilla Tape استفاده می شود که باعث ایجاد یک اتصال قوی و پایدار بین لبه لاستیک و طوقه می شود. سوپاپ ها و یا والف تیوبلس، نمونه هایی از سوپاپ های تیوبلس یا والف هستند که طراحی های متفاوتی دارند. برای ایجاد کامل کردن درزبندی هوا، پایه سوپاپ باید عملکرد خوبی داشته باشد.
به چه نکاتی باید هنگام نصب توجه شود؟
میله سوپاپ باید بطور کامل رزوه کاری شده و به طور دقیق تنظیم گردد و برای کشیده شدن کامل آن به سمت محیط داخلی حفره چرخ، از یک مهره استفاده می شود. همچنین، استفاده مناسب از مایع درزگیر لاستیک تیوبلس نیز بخشی از سیستم تیوپلس است. برای ساخت این درزگیر ها از ترکیبات شیمیایی متنوعی تشکیل شده و استفاده می شوند. اگرچه عموما لاتکس یک مؤلفه متداول در این درزگیر ها می باشد، اما بین برند های مختلف سازنده ی این محصولات ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد.
اگر برند درزگیر خود را به تازگی تغییر داده اید، می توانید لایه داخلی لاستیک را با استفاده از همان تکنیک های پاکسازی پس از نقاشی با رنگ لاتکس، تمیز کنید. باید توجه داشت که فناوری لاستیک تیوبلس برای دوچرخه ها، یک فناوری در حال تکامل است و پیوسته شاهد پیشرفت و تغییراتی در ساخت قطعات آن هستیم. این یک فرض متداول است که اگرچه انتظار می رود درزگیر لاستیک می تواند از هرگونه نشتی کم هوا جلوگیری کند، اما باید به واقعیت بزرگ تر توجه کرد: همیشه محدودیت هایی برای استفاده از تجهیزات ناسازگار وجود دارد.