استفاده از چسب تیوبلس یا مایع درزگیر روی لاستیک چگونه است؟

چگونه چسب تیوبلس را استفاده کنیم؟

همان طور که می دانید برای نصب لاستیک های تیوبلس دوچرخه یکی از مراحل کار استفاده از مایع درزگیر و یا همان چسب تیوبلس می باشد. پس از انجام مراحل اولیه برای آماده سازی چرخ ها برای تیوبلس کردن، دو روش اصلی برای اعمال مایع درزگیر تیوبلس به لاستیک وجود دارد. با این کار اطراف لاستیک تیوبلس به طوقه کاملا چسبیده و درزگیری می شود. این مرحله از کار نصب لاستیک ها روش خاصی دارد که در این پست به روش و نحوه درست انجام این کار می پردازیم. برای ارتقاء دوچرخه به سیستم تیوبلس لاستیک باید این مراحل را در نظر داشته باشید.

روش اول درزگیری لاستیک تیوبلس

روش اول، نحوه انجام استاندارد های لاستیک تیوبلس است. در این بخش، ابتدا بررسی اولیه برچسب مربوط به مقدار پیشنهادی مایع درزگیر تیوبلس را روی لاستیک بررسی کنید. سپس لاستیک را بر روی طوقه قبل از اضافه کردن مایع درزگیر تیوبلس قرار دهید و هر دو لبه لاستیک را روی طوقه قرار دهید. سپس سر سوپاپ یا همان والف را باز کرده و مطمئن شوید که سوپاپ  به طوقه محکم شده باشد، سپس هسته را با استفاده از جداسازی هسته سوپاپ از محل خود خارج کنید. بعد از آن، لاستیک را یک بار کاملاً با کمپرسور هوا باد کنید تا لبه های لاستیک کاملاً در جای خود قرار بگیرند.

مرحله بعدی کار

مرحله بعدی برای آماده سازی جهت درزگیری لاستیک تیوبلس این است که ابتدا دقت کنید اگر لبه لاستیک و طوقه به خوبی طراحی شده و سازگار باشند، می توانید باد کردن ابتدایی لاستیک را با تلمبه دستی هم انجام دهید. سپس قرارگیری لبه لاستیک در حفره طوقه را بررسی کنید و در صورت نیاز، لبه را جدا نموده و آن را با آب و صابون تمیز کنید. سپس دوباره لاستیک را باد کنید تا لبه لاستیک در جای خود به درستی قرار گیرد. در انتهای کار، مایع تیوبلس یا همان چسب تیوبلس را از طریق سوپاپ به داخل لاستیک تزریق کنید و هسته سوپاپ را در محل خود نصب کرده و آن را محکم نمایید. سپس مجدداً بررسی کنید که لبه لاستیک درست در محل خود قرار گرفته باشد و در نهایت، لاستیک را به حداکثر فشار درج شده روی برچسب آن باد کنید. همچنین، می توانید چرخ را بچرخانید تا مایع درزگیر تیوبلس در اطراف بچرخاند و به طور کامل آب بندی شود.

روش دوم استفاده از چسب تیوبلس

روش دوم برای کار اضافه کردن مایع درزگیر این است که در فرآیند تبدیل لاستیک غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس این کار را انجام دهید. در این مرحله، ابتدا باید بررسی کنید که آیا لاستیک غیر تیوبلس قابل تبدیل به سیستم تیوبلس است یا خیر. سپس لاستیک را از طوقه جدا کرده و با استفاده از آب و صابون آن را تمیز کنید. سپس مایع درزگیر تیوبلس یا همان چسب تیوبلس را به داخل لاستیک تزریق کنید و لاستیک را دوباره به طوقه بچسبانید. سپس هسته سوپاپ را در محل خود نصب کرده و آن را محکم نمایید. در نهایت، مجدداً بررسی کنید که لبه لاستیک درست در محل خود قرار گرفته باشد و لاستیک را به حداکثر فشار درج شده روی برچسب آن باد کنید.

مرحله بعدی کار

برای آن که به درستی بتوانید چسب تیوبلس را استفاده کنید، ابتدا، چرخ را چرخانده و مایع درزگیر تیوبلس را در اطراف قسمت داخلی چرخ جابجا کنید. این کار باعث می شود تا مایع به طور یکنواخت در لاستیک توزیع شود و از نشتی ها جلوگیری شود. سپس، با تکان دادن مایع تیوبلس را درون لاستیک به طور کامل توزیع کنید. برای این کار، چرخ را افقی نگه داشته و آن را تکان دهید تا به پراکندن مایع در لبه لاستیک کمک کنید. سپس، لاستیک را برگردانده و همین کار را تکرار کنید. حالا، باید صبر کنید. این مرحله ممکن است مدتی طول بکشد. مایع درزگیر باید نقاط ضعف و نشتی ها را شناسایی کرده و آن ها را مسدود کند. در سیستم های UST، این فرآیند ممکن است بلافاصله انجام شود. اما برای سایر سیستم ها، ممکن است چند ساعت و در برخی موارد حتی چند روز طول بکشد.

نکات مهم در درزگیری لاستیک

برای درزگیری صحیح لاستیک تیوبلس دوچرخه باید در این مرحله که صبر می کنید به مواردی دقت کنید. در این مدت، بررسی های مکرری برای نشت های مایع درزگیر تیوبلس از لبه لاستیک انجام دهید. در صورتی که در حین بررسی مشکلی مشاهده می کنید، احتمالاً درزبندی کانال جوشکاری به درستی انجام نشده است. این موضوع ممکن است باعث عدم هوابندی صحیح کانال طوقه در چرخ شده باشد. در برخی موارد، ممکن است عملکرد مایع درزگیر تیوبلس بهبود یابد، اما اگر این مایع نتواند درزبندی را به درستی اصلاح کند، به این معناست که درزبندی داخلی به درستی انجام نشده است.

در این صورت، پیشنهاد می شود چند ساعت صبر کرده، لاستیک را بتد بزنید و فشار دهید و چرخ را چرخانید تا مایع تیوبلس به تمام روزنه ها برسد. در صورتی که مایع نتواند روزنه ها را پر کند، باید درزبندی را مجدداً انجام داد. همچنین، در شکل بالا نیز مشکل احتمالی در درزبندی نوار دور طوقه وجود دارد که به درستی آبندی نشده است.

برای حفظ عملکرد ایمن و بهینه، توصیه می شود در طول زمان، به صورت منظم (حداقل هر چند ساعت یک بار) فشار هوا را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را تنظیم کنید. همچنین، پیشنهاد می شود با چرخاندن چرخ ها، مایع درزگیر تیوبلس را به طور یکنواخت در کل قسمت ها پخش کنید. وقتی فشار هوا در چرخ ها در حالت پایدار باقی می ماند، فشار لازم را در لاستیک ها برای دوچرخه سوار تنظیم کنید. در نهایت، چرخ آماده استفاده خواهد بود.

این روش درزگیری لاستیک چه وقتی استفاده می شود؟

روش دوم معمولاً زمانی استفاده می شود که ابزار جداکننده هسته سوپاپ در دسترس نیست و به همین دلیل باید از این روش استفاده کنیم تا مایع تیوبلس را در داخل لاستیک اضافه کنیم. برای این کار، یک فنجان اندازه گیری و یک کمپرسور هوا نیاز است. پس برای باز کردن لاستیک، در این مرحله، بخشی از لاستیک را از طوقه جدا کنید تا بتوانید به درستی به تعمیر آن بپردازید. این مرحله بسیار مهم است و باید با دقت و هوشمندی انجام شود.

استفاده از چسب تیوبلس

ریختن مایع تیوبلس: حالا به بررسی برچسب مربوط به مقدار توصیه شده مایع درزگیر لاستیک تیوبلس بپردازید. اطمینان حاصل کنید که مقدار مناسبی از مایع درزگیر را درون لاستیک بریزید. این کار باعث می شود تا لاستیک به خوبی ترمیم شود و از هرگونه نشتی جلوگیری شود. حالا برای بستن لاستیک با آرامش و دقت، چرخ را به آرامی بچرخانید تا در حالی که لبه جدا شده بالا می آید، مایع در قسمت پایین باقی بماند. سپس لبه لاستیک را به طور کامل نصب کنید. در صورتی که لبه تنگ است، می توانید از آب صابون استفاده کنید و لبه را روان کنید. در ضمن، اگر نیاز داشتید، می توانید از یک تایر لیور استفاده کنید تا فرآیند بستن لاستیک را بهبود بخشید. این مراحل نصب بعدی نیز مطابق روش قبلی است و باید به همین ترتیب انجام شود.

تعمیر لاستیک

در کل، باید بدانید که پنچری در لاستیک های تیوبلس قابل تعمیر نیست. اما لاستیک های تیوبلس UST و سایر لاستیک های تیوبلس با استفاده از یک کیت وصله جوش پلاستیکی مانند VP-1 ممکن است قابل تعمیر باشند، به شرطی که دارای نوار داخلی بوتیل (Butyl) باشند. با این حال، توصیه می شود از سایر انواع وصله ها یا تلاش برای تعمیر لاستیک های تیوبلس دیگر خودداری کنید، زیرا این کار ممکن است نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد و باعث خرابی بیشتر لاستیک شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =