به طور کلی، از انواع مختلفی از سیستم ترمز دوچرخه استفاده میشود. در زیر به برخی از انواع سیستمهای ترمز دوچرخه اشاره میکنم:
ترمز سیمی: در این نوع سیستم ترمز دوچرخه، یک سیم به کمک دسته ترمز کنترل میشود که با فشار دادن دسته، سیم کشش مییابد و ترمزها فعال میشوند. این نوع ترمز بر روی بیشتر دوچرخههای شهری و تفریحی استفاده میشود.
ترمز مکانیکی: در این نوع ترمز، یک سیم به کمک دسته ترمز کنترل میشود که با فشار دادن دسته، سیم کشش مییابد و ترمزها فعال میشوند. اما در اینجا، سیم به جای ترمزهای سیمی، باعث فشردن ترمزهای مکانیکی میشود. این نوع ترمز بر روی بیشتر دوچرخههای کوهستانی و مسابقهای استفاده میشود.
ترمز دیسکی: در این نوع ترمز، یک دیسک فلزی در حاشیه چرخ دوچرخه قرار دارد و با فشار دادن دسته ترمز، پدهای ترمز روی دیسک فشرده میشوند و ترمز فعال میشود. ترمز دیسکی به دو صورت مکانیکی و هیدرولیکی وجود دارد. ترمز دیسکی هیدرولیکی به عنوان یکی از پیشرفتهترین و کارآمدترین سیستمهای ترمز، بیشتر در دوچرخههای حرفهای استفاده میشود.
ترمز V-بریک: این نوع ترمز شامل دو بازوی فلزی است که به دو طرف چرخ دوچرخه نصب میشوند. با فشار دادن دسته ترمز، بازوها فشرده میشوند و پدهای ترمز روی سطح لاستیک فشرده میشوند. ترمز V-بریک بر روی بیشتر دوچرخههای شهری و تفریحی استفاده میشود.
این تنها برخی از انواع سیستم های ترمز دوچرخه هستند. هر نوع ترمز دارای ویژگیها و مزایا و معایب خاص خود است. برای انتخاب مناسبترین سیستم ترمز برای دوچرخه خود، بهتر است با فروشنده یا تعمیرکار متخصص مشورت کنید.
سیستم ترمز از چه قسمت هایی تشکیل شده
سیستم ترمز دوچرخه یک مجموعه از قطعات و مکانیزمها است که برای کنترل و کاهش سرعت دوچرخه استفاده میشود. سیستم ترمز دوچرخه معمولاً شامل یک یا چند قطعه زیر است:
دسته ترمز: دسته ترمز در دستههای دوچرخه نصب شده و با فشار دادن آن، فشار به سیستم ترمز اعمال میشود.
کابل ترمز: کابل ترمز، کابلی است که از دسته ترمز به سیستم ترمز منتقل میشود. با فشار دادن دسته ترمز، کابل ترمز کشیده میشود و نیروی لازم برای ترمز کردن دوچرخه به سیستم ترمز منتقل میشود.
صفحه ترمز یا دیسک: در ترمز دیسکی، صفحه ترمز یا دیسک به روی یک روتور نصب شده است و با تماس صفحه ترمز با دیسک، اصطکاک ایجاد میشود و سبب کاهش سرعت میشود.
سیستم ترمز کالیپری: در ترمز کالیپری، دو کالیپر ترمز نصب شده است که با فشار دادن صفحات ترمز به لبهی لاستیک، اصطکاک ایجاد میشود و سبب کاهش سرعت میشود.
سیستم ترمز V-بریک: در ترمز V-بریک، دو سیم ترمز نصب شده است که با فشار به دسته ترمز، سیمها کشیده میشوند و باعث اصطکاک صفحات ترمز به لبهی لاستیک و کاهش سرعت میشود.
با استفاده از این قطعات و مکانیزمها، سیستم ترمز دوچرخه به کنترل سرعت و ترمز کردن دوچرخه کمک میکند.
ترمز سیمی قدیمی
ترمز سیمی یکی از انواع سیستمهای ترمز دوچرخه است که در بسیاری از دوچرخهها استفاده میشود. در این سیستم، یک سیم فلزی به کمک دسته ترمز کنترل میشود. با فشار دادن دسته ترمز، سیم به سمت ترمزها کشیده میشود و باعث فشردن پدهای ترمز و توقف چرخها میشود. این نوع ترمز بسیار قدمت داشته و استفاده از آن در دوچرخه های قدیمی بسیار رایج بود. البته هنوز هم به عنوان یک روش متداول در انواع دوچرخه استفاده می شود و سازندگان بسیاری از آن تولید میکنند.
مزایا:
سادگی و قابلیت استفاده آسان
هزینه نسبتاً پایین
قابل تعمیر و تعویض با سهولت
مناسب برای دوچرخههای شهری و تفریحی که نیاز به ترمز کمتری دارند
معایب:
قدرت ترمز کمتر نسبت به سیستمهای دیگر مانند ترمز دیسکی
در برخی مواقع نیاز به تنظیم و تنظیم مجدد سیم ترمز
در صورت کشیده شدن سیم ترمز، عملکرد ترمز ممکن است کاهش یابد
نیاز به نگهداری و تمیز کردن منظم سیمهای ترمز
ترمز سیمی بر روی دوچرخههای شهری، تفریحی و کوهستانی عرضه میشود و برای رانندگانی که به ترمز قوی و پیشرفته نیازی ندارند، یک گزینه مناسب است.
ترمز مکانیکی
ترمز مکانیکی یکی دیگر از انواع سیستم های ترمز است که در دوچرخهها استفاده میشود. در این سیستم، یک سیم فلزی به کمک دسته ترمز کنترل میشود. با فشار دادن دسته ترمز، سیم به سمت ترمزها کشیده میشود و باعث فشردن پدهای ترمز و توقف چرخها میشود.
مزایا:
سادگی و قابلیت استفاده آسان
هزینه نسبتاً پایین
قابل تعمیر و تعویض با سهولت
مناسب برای دوچرخههای شهری و تفریحی که نیاز به ترمز کمتری دارند
معایب:
قدرت ترمز کمتر نسبت به سیستمهای پیشرفتهتر مانند ترمز دیسکی
در برخی مواقع نیاز به تنظیم و تنظیم مجدد سیم ترمز
در صورت کشیده شدن سیم ترمز، عملکرد ترمز ممکن است کاهش یابد
نیاز به نگهداری و تمیز کردن منظم سیمهای ترمز
ترمز مکانیکی نیز بر روی دوچرخههای شهری، تفریحی و کوهستانی عرضه میشود و برای رانندگانی که به ترمز قوی و پیشرفته نیازی ندارند، یک گزینه مناسب است. با این حال، در دوچرخههایی که برای سرعت بالا یا شرایط خاص استفاده میشوند، ممکن است نیاز به سیستم ترمز پیشرفتهتری داشته باشید.
ترمز دیسکی هیدرولیکی دوچرخه
ترمز دیسکی یکی از پیشرفتهترین های سیستم ترمز در دوچرخه است. در این سیستم، یک دیسک فلزی ثابت بر روی روتور ترمز نصب شده است که به وسیله پدهای ترمز فشرده میشود. با فشار دادن دسته ترمز، پدها به دیسک فشار میآورند و باعث توقف چرخها میشوند.
مزایا:
قدرت ترمز بسیار بالا و کارایی عالی در ترمزگیری
کارایی بیشتر در شرایط مرطوب و لغزنده
عملکرد قوی و قابل اعتماد در صعود و سرعت بالا
کاهش گرمایش دیسک و افزایش توانایی ترمزگیری مکرر
تنظیم و تعویض آسان پدها و دیسکها
معایب:
هزینه بالاتر نسبت به سیستمهای ترمز مکانیکی و سیمی
نیاز به نگهداری و تعویض منظم پدها و دیسکها
وزن بیشتر در مقایسه با سیستمهای ترمز دیگر
نیاز به کمی تجربه برای تنظیم و تعمیر سیستم ترمز دیسکی
ترمز دیسکی بیشتر در دوچرخههای مسابقه، دوچرخههای کوهستانی و دوچرخههای با سرعت بالا استفاده میشود. این سیستم توانایی ترمزگیری قویتری را در شرایط مختلف ارائه میدهد و برای رانندگانی که به عملکرد قوی و قابل اعتماد ترمز نیاز دارند، گزینه ایدهآلی است.
سیستم ترمز وی بریک
ترمز وی بریک یک نوع سیستم ترمز مکانیکی است که در برخی از دوچرخهها استفاده میشود. این سیستم توسط شرکت “V-brake” توسعه داده شده است و بسیار رایج و محبوب در دوچرخههای شهری و تفریحی است.
ترمز وی بریک شامل دو پد ترمز است که به وسیله دسته ترمز کنترل میشوند. این پدها به سیمهای ترمز متصل شدهاند که از طریق سیمها به دسته ترمز متصل شدهاند. با فشار دادن دسته ترمز، سیمها کشیده میشوند و باعث فشردن پدهای ترمز بر روی حلقههای ترمز دوچرخه میشوند. این فشار باعث ایجاد اصطکاک بین پدها و حلقههای ترمز میشود و باعث توقف چرخها میشود.
مزایا:
نصب و تنظیم آسان
کارایی خوب در ترمزگیری و کنترل سرعت
هزینه نسبتاً پایین
قابل تعمیر و تعویض با سهولت
معایب:
قدرت ترمز کمتر نسبت به سیستمهای پیشرفتهتر مانند ترمز دیسکی
در شرایط مرطوب و لغزنده، کارایی کاهش مییابد
نیاز به تنظیم و تنظیم مجدد سیم ترمز
نیاز به نگهداری و تمیز کردن منظم سیمهای ترمز
ترمز وی بریک یک گزینه مناسب برای دوچرخههای شهری و تفریحی است که به ترمز قوی و اعتمادآور نیازی ندارند. اگر شما نیاز به ترمزگیری قویتر و عملکرد بهتر در شرایط خاص مانند سرعت بالا یا شرایط مرطوب دارید، ممکن است به سیستم ترمز دیسکی یا سیستمهای پیشرفتهتر نیاز داشته باشید.
از کدام نوع ترمز برای دوچرخه ام استفاده کنم؟
برای دوچرخهها، معمولاً از سه نوع سیستم ترمز استفاده میشود: ترمزهای دیسکی، ترمزهای کالیپری و ترمزهای V-بریک. هر یک از این سیستمها ویژگیها و مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به توضیح هر یک از این سیستمها میپردازم:
ترمز دیسکی:
در این نوع سیستم، ترمزی که روی دیسکهای نصب شده بر روی چرخها اعمال میشود، باعث کاهش سرعت دوچرخه میشود.
مزایا:
عملکرد قویتر در شرایط خشک و مرطوب
قدرت ترمز بالا و کنترل بهتر در سرعتهای بالا
معایب:
هزینه بالاتر در مقایسه با سایر سیستمها
نیاز به تنظیم و نگهداری مرتب
ترمز کالیپری:
در این نوع سیستم، ترمزی که بر روی لبهی لاستیک اعمال میشود، باعث کاهش سرعت دوچرخه میشود.
مزایا:
هزینه کمتر در مقایسه با ترمز دیسکی
نگهداری سادهتر و تعویض قطعات آسانتر
معایب:
عملکرد کمتر در شرایط مرطوب و گرد و غبار
عملکرد ضعیفتر در سرعتهای بالا
ترمز V-بریک:
در این نوع سیستم، ترمزی که بر روی لبهی لاستیک اعمال میشود، باعث کاهش سرعت دوچرخه میشود.
مزایا:
هزینه کمتر و قابلیت تعویض بالا
نگهداری و تنظیم ساده
معایب:
عملکرد کمتر در شرایط خشک و مرطوب و سرعتهای بالا
نیاز به تنظیم مجدد پس از تعویض لاستیک
با توجه به نیازها و شرایط خود، میتوانید از یکی از این سیستم های ترمز برای دوچرخهی خود استفاده کنید. همچنین، در صورت تمایل میتوانید با مراجعه به فروشگاه دوچرخهها، نظرات و توصیههای فروشنده را دربارهی نوع سیستم ترمز مناسب برای شرایط خود بدست آورید.