در این مقاله، فرآیند تبدیل طوقه یا رینگ دوچرخه غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس به صورت دقیق بررسی شده است. این فرآیند شامل چندین مرحله مهم است که در ادامه به تفصیل بررسی خواهیم کرد. ابتدا، بخش اول مقاله به استاندارد های لاستیک تیوبلس اختصاص دارد. در این بخش، مفاهیم و معیار های مربوط به لاستیک تیوبلس بررسی می شوند. برای درک بهتر این مفاهیم، پیشنهاد می کنیم که این بخش را بهترتیب مطالعه کنید.
بخش دوم مقاله به فرایند تبدیل لاستیک غیر تیوبلس به سیستم تیوبلس اختصاص دارد. در این بخش، مراحل مختلف این فرآیند از جمله اتصال نوار گردنه، نصب والف یا سوپاپ و عیب یابی نصب لاستیک تشریح می شوند. این مراحل به صورت دقیق و کامل توضیح داده شده است.
شما عزیزان می توانید در هر زمان و مکان در تهران از سرویس و خدمات در محل چرخ آموز استفاده کرده و برای تبدیل و ارتقاء دوچرخه خود به سیستم تیوبلس اقدام کنید. خدمات ما در چرخ آموز به جهت سهولت تعمیرات و سرویس دوچرخه می باشد و مخصوص آن دسته از دوچرخه سواران گرامی می باشد که وقت و وسایل لازم را برای این کار ندارند.
شناخت کلی لاستیک و سیستم تیوبلس دوچرخه
داشتن اطلاعات مقدماتی و کافی و مهارت در مورد تبدیل یک سیستم با تیوپ داخلی به یک سیستم تیوبلس نیازمند دقت و دانش است. برای آن که بتوانیم به درستی مراحل کار تبدیل طوقه دوچرخه به تیوبلس را انجام دهیم لازم است ابتدا در مورد بخش های مختلف سیستم تیوبلس اطلاعاتی داشته باشیم. در شرایط ایده آل، لاستیک و طوقه باید به صورت “آماده برای تیوبلس” یا “سازگار با تیوبلس” مشخص شده باشند تا اتصال لبه با گردنه به درستی ایجاد شود. این رده بندی می تواند توسط تولیدکننده محصول یا اطلاعات مربوطه مشخص شود.
فرآیند تبدیل طوقه دوچرخه به تیوبلس
برای انجام فرآیند تبدیل رینگ های معمولی دوچرخه به سیستم تیوبلس، مراحل زیر را بهترتیب دنبال کنید. در ابتدا، لاستیک و طوقه باید دارای استاندارد های مشخصی باشند که در بخش اول مقاله توضیح داده شده است. سپس، با جدا کردن نوار طوقه یا رینگ قدیمی دوچرخه از داخل طوقه، آن را آماده کنید. سپس، بخش داخلی کانال رینگ را با استفاده از حلالی که اثر روغنی باقی نگذارد تمیز کنید. سپس، یک نوار اتصال با پهنای مناسب طوقه یا رینگ را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که نوار اتصال نباید بیش از حد باریک باشد، زیرا در این صورت اتصال ها کاملاً پوشیده نخواهند شد.
مراحل تبدیل و نصب طوقه های تیوبلس دوچرخه
با انجام این مراحل، شما می توانید طوقه غیر تیوبلس را به سیستم تیوبلس تبدیل کنید و از مزایای این سیستم بهره ببرید.
در صورتی که نوار بسیار پهن است و وارد لبه طوقه می شود.، بهتر است قبل از چسباندن نوار، از یک حفره حداقل دور تر از سوپاپ شروع کنید. سپس نوار را به آرامی روی سطح طوقه فشار دهید تا به طور یکنواخت در محل مورد نظر چسباند. این وضعیت با درزبندی لبه تداخل دارد و می تواند باعث عدم انجام درزگیری کامل شود.
مرحله دوم
اتصال محکم: بعد از چسباندن نوار دور طوقه تیوبلس به طور کامل، یک بار دیگر از روی حفره سوپاپ عبور دهید تا نوار های چسبنده همپوشانی داشته باشند و سپس نوار را بردارید. این کار باعث می شود نوار به طور یکنواخت و محکم در محل خود چسبیده شود و درزگیری به درستی انجام شود.
مرحله سوم
برای آماده سازی جهت نصب طوقه تیوبلس دوچرخه ابتدا لازم است دقت کنید تا مطمئن شوید که نوار را به طور یکنواخت در محل مورد نظر چسبانیده اید. اگر نوار به خوبی چسبانده نشود، درزگیری کامل انجام نخواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که نوار دور طوقه بعد از چسباندن بالا نباشد، زیرا این ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در درزگیری شود.
مرحله چهارم
نصب سوپاپ: قبل از نصب سوپاپ، حفره سوپاپ را پیدا کنید و از یک ابزار تیز یا پیچگوشتی کوچک برای ایجاد یک حفره گرد در نوار چسب استفاده کنید. این کار باعث می شود سوپاپ به درستی در حفره قرار بگیرد و در زمان درزگیری هوا را به درستی نگه دارد.
تهیه و خرید آنلاین سوپاپ تیوبلس
انواع سوپاپ ها یا والف: نصب سوپاپ یکی از مراحل مهم برای تبدیل طوقه دوچرخه به تیوبلس می باشد. باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از سوپاپ های تیوبلس وجود دارد که ارتفاع و طراحی متفاوتی دارند. بنابراین قبل از خرید سوپاپ، مطمئن شوید که با طوقه شما هماهنگ است تا درزگیری به درستی انجام شود و هوا به درستی در لاستیک نگه داشته شود.
مرحله پنجم
قرار دادن سوپاپ در حفره: بعد از ایجاد حفره در نوار چسب، سوپاپ را از طریق این حفره عبور داده و در حفره سوپاپ طوقه قرار دهید. مطمئن شوید که نگهدارنده سوپاپ با بخش داخلی طوقه همتراز شده است تا در زمان درزگیری به درستی عمل کند. بنابراین می توانید به تبدیل طوقه دوچرخه به تیوبلس اطمینان حاصل کنید که این مراحل به درستی و صحت کامل انجام شده است.
مرحله ششم
قرار دادن واشر: اگر سوپاپ دارای واشر است، آن را در محل خود قرار داده و سپس مهره سوپاپ را محکم کنید. این کار باعث می شود سوپاپ به درستی در حفره قرار بگیرد و هوا به درستی در لاستیک نگه داشته شود.
مرحله آخر
نصب لاستیک: البته که مرحله آخر کار نصب لاستیک می باشد، اما این مرحله پس از نصب طوقه تیوبلس دوچرخه می باشد که باید انجام شود. برای این کار پس از چسباندن نوار چسب دور طوقه و نصب سوپاپ، ادامه فرآیند نصب مشابه سیستم تیوبلس استاندارد دیگر است که در بخش سوم این آموزش توضیح داده شده است. با این حال باید بدانید که درزگیری تیوبلس زمان بر است، بنابراین انتظار نداشته باشید که به سرعت بتوانید دوچرخه سوار شوید.
در انتهای کار نصب طوقه تیوبلس دوچرخه به چه نکاتی توجه کنیم؟
چند ساعت پس از نصب، لاستیک را بررسی کنید و ببینید آیا به درستی چسبیده است یا خیر. اگر لاستیک به نشتی دچار شده است، توصیه می شود مقدار بیشتری هوا به آن اضافه کنید و آن را بچرخانید تا مایع درزگیر در ناحیه داخلی لاستیک جابجا شود. لازم به ذکر است که فرایند درزگیری کامل و آماده سازی لاستیک ممکن است تا چند روز طول بکشد، بنابراین توصیه می شود بردبار باشید و با دقت این عمل را انجام دهید.
مزایای لاستیک تیوبلس چیست؟
اما چرا باید به تبدیل طوقه دوچرخه به تیوبلس فکر کنیم؟ همان طور که می دانید بسیاری از طوقه های قدیمی دوچرخه یا همان رینگ ها قابلیت نصب لاستیک های تیوبلس را ندارند. برای آن که از مزایای تیوبلس استفاده کنیم ابتدا لازم است کع رینگ ها را ارتقاء دهیم. لاستیک های تیوبلس دارای مزایای بسیاری نسبت به لاستیک های معمولی هستند. در ادامه، سه مزیت اصلی لاستیک های تیوبلس را برای شما توضیح می دهم:
کاهش خطر پنچر:
یکی از مزایای بزرگ لاستیک های تیوبلس، کاهش خطر پنچر است. زیرا در این نوع لاستیک، تیوب داخلی حذف شده است و به جای آن، دیواره داخلی لاستیک با یک لایه نازک از بوتیل پوشش داده شده است. این باعث می شود که احتمال نشت هوا و پنچر شدن کمتر شود و شما بتوانید با اطمینان بیشتری روی لاستیک های تیوبلس خود حرکت کنید.
کارایی بالا:
لاستیک های تیوبلس به دلیل ساختار خاص خود، کارایی بالایی دارند. این لاستیک ها به طور کلی عملکرد بهتری در مقایسه با لاستیک های معمولی دارند. آن ها بهبود چسبندگی به سطح جاده، کاهش مقاومت غیرضروری و افزایش کنترل و استحکام در رانندگی را فراهم می کنند. این مزیت ها باعث می شود که رانندگی با لاستیک های تیوبلس بهتر و ایمن تر باشد.
سهولت در تعمیر:
تعمیر لاستیک های تیوبلس نیز بسیار آسان تر است. زمانی که لاستیک تیوبلس شما پنچر می شود، می توانید از طریق استفاده از چسب و پانچرگیر، سوراخ را تعمیر کنید. این روش ساده تر و سریع تر از تعویض تیوب داخلی در لاستیک های معمولی است. همچنین، با تعمیر لاستیک تیوبلس، می توانید هزینه های تعویض تیوب را کاهش دهید.
به طور خلاصه، لاستیک های تیوبلس با کاهش خطر پنچر، کارایی بالا و سهولت در تعمیر، انتخابی مناسب برای رانندگی ایمن و راحت هستند.