تعویض طوقه و رینگ دوچرخه | چگونه و کی باید انجام شود؟

تعویض رینگ یا طوقه دوچرخه

برای اینکه بفهمیم چه زمانی باید رینگ یا طوقه دوچرخه را تعویض کنیم باید نخست آن را بخوبی بشناسیم. رینگ یا طوقه همچون سایر اجزای دوچرخه، پس از استفاده طولانی و مداوم، به دلیل فشار و تماس مکرر با سطح جاده، پاره می شود و نیاز به تعویض دارد. احتمالاً اکثر ما فکر می کنیم که تا زمانی که رینگ دچار خراش و آسیب نباشد، نیازی به تعویض ندارد. اما برای رینگ های دوچرخه هایی که از سیستم ترمز پیشانی یا نام دیگر آن لقمه ای استفاده می کنند، نیاز به بررسی و تعویض وجود دارد. زیرا به دلیل تماس و اصطکاک بین پیشانی (لنت) و رینگ در اثر ترمز زدن، دیواره خارجی رینگ دوچرخه ساییده و نازک می شود و باعث شکستن رینگ می شود.

چگونه می توان فهمید که رینگ دوچرخه فرسوده است؟

در اینجا در آموزشی که در وبسایت چرخ آموز قرار دارد، نحوه تشخیص رینگ فرسوده دوچرخه را برای شما شرح خواهیم داد. این آموزش برای تعمیر دوچرخه لازم است. به عنوان مثال، اگر رینگ دوچرخه شما خم شده و ناهموار شده باشد، این نشانه ای است که رینگ فرسوده است و نیاز به تعویض دارد. همچنین، اگر رینگ دوچرخه شما خورده و ساییده شده باشد و سطح آن صاف نباشد، نیز نشانه ای است که رینگ دوچرخه فرسوده است و باید تعویض شود. بنابراین، برای حفظ ایمنی و کارایی دوچرخه خود، بهتر است رینگ ها را به طور منظم بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

لاین های طوقه دوچرخه برای چیست؟

بیشتر شرکت های تولید کننده طوقه، برای تعیین میزان سایش دیواره خارجی و تعیین زمان تعویض رینگ های دوچرخه در بخش لاین ترمز یا محل دیواره خارجی، خطوط یا شیار هایی مانند خطوط طولی یا شیار های عرضی را در نظر گرفته اند. در تصویر بالا قسمت چپ، یک شیار طولی که به صورت عمودی در طوقه قرار دارد و در تصویر بالا سمت چپ، یک نقطه فرورفته برای تشخیص سایش طوقه ها قابل مشاهده است. پس از استفاده و سایش دیواره خارجی، این نشانگر ها به دلیل فشار و اصطکاک با سطح جاده از بین می روند و نشانی از آن ها باقی نمی ماند. در این زمان، لازم است طوقه یا رینگ دوچرخه تعویض شود تا ایمنی و کارایی دوچرخه حفظ شود.

تشخیص سایش و خوردگی در دیواره خارجی طوقه

برای تعیین زمان مناسب تعویض رینگ های دوچرخه می توان از روش دیگری نیز استفاده کرد. روش دیگری که برای تشخیص سایش در دیواره خارجی طوقه وجود دارد که در اینجا به آن خواهیم پرداخت. به منظور انجام این کار، می توان از لبه تیغ یا خط کشی استفاده کرد که سطح صافی دارند. برای انجام این روش، لبه تیغ یا خط کش را روی دیواره خارجی طوقه دوچرخه قرار دهید. اگر طوقه سالم باشد، بین لبه طوقه و شیعه مورد نظر فاصله خالی ایجاد نمی شود. اما اگر طوقه به دلیل ترمز گرفتن فرسایش داشته باشد، در بین دیواره طوقه و شیعه فاصله ایجاد خواهد شد.

چه مواقعی باید از روش تشخیص سایش برای تعویض استفاده کرد؟

این فاصله میزان سایش طوقه را نشان می دهد و در چنین مواردی نیاز است طوقه را تعویض کرد. اگر طوقه نشانه های سایش را نداشته باشد، می توانید از این روش استفاده کنید. همچنین، اگر طوقه دوچرخه یا رینگ ها خیلی فرسوده شوند، عملکرد ترمز کاهش می یابد و در موارد شدید، خطر شکستن طوقه وجود دارد زیرا دیواره طوقه دارای ضخامت کافی برای مقابله با فشار لقمه ها (لنت ها) نیست. به همین دلیل، در صورتی که طوقه و رینگ ها فرسوده شده باشند، بهتر است آن ها را تعویض کنید تا عملکرد ترمز بهینه باقی بماند و خطرات احتمالی را کاهش دهید. پس در این موارد می توان به تعویض طوقه های دوچرخه فکر کرد.

چگونه از ساییدگی دیواره ی طوقه دوچرخه جلوگیری کنیم؟

در واقع ساییدگی خارجی دیواره ی تاج دوچرخه برای دوچرخه هایی که از سیستم ترمز صفحه ای استفاده می کنند ضروری است. اما تعویض به موقع صفحه ی ترمز و استفاده از صفحه های با کیفیت تا حد زیادی از فرسایش زودهنگام خط ترمز و دیواره ی خارجی تاج دوچرخه جلوگیری می کند. همچنین تمیز بودن سطح صفحه و خط ترمز از ایجاد گرما و ساییدگی کمک می کند. برای تشخیص کربن کربنی دشوار تر در پیش دارید زیرا علائم سایش در دیوار خارجی یا لاین ترمز وجود ندارد، اما با استفاده از روش های زیر می توانید زمان تعویض طوقه یا رینگ های کربنی دوچرخه را نیز تشخیص دهید.

روش های تشخیص زمان تعویض رینگ یا طوقه های کربنی دوچرخه

  • در مرحله اول، پیشنهاد می کنیم وب سایت تولید کننده کربن کربنی را بررسی کنید، زیرا ممکن است روش های تشخیص سایش لاین ترمز در برند ها کمی متفاوت باشد. به علاوه، می توانید از مقالات و منابع معتبر در این زمینه استفاده کنید تا اطلاعات دقیق تری درباره روش های تشخیص سایش برای تعیین زمان صحیح تعویض طوقه دوچرخه بدست آورید.
  • تشخیص آن که کربن کربنی چه زمانی فرسوده شده است، دشوار تر است. بنابراین باید به سطح کربن توجه ویژه ای داشته باشید. می توانید با استفاده از ابزار هایی مانند میکروسکوپ و لوپ های بزرگنمایی، سطح کربن را مورد بررسی قرار داده و نشانه های سایش و فرسایش را تشخیص دهید. همچنین، می توانید با مشاوره از کارشناسان و تعمیرکاران ماهر در این زمینه، به نتیجه دقیق تری درباره وضعیت کربن کربنی خود برسید.
  • به طور کلی، حلقه های کربنی با ترکیبی از مواد با خصوصیت های خاص بر روی مسیر ترمز ساخته می شوند تا عملکرد ترمز مناسبی را فراهم کنند، گرما را جذب نمایند و عمر حلقه ها را افزایش دهند. در این ساختار، یک لایه رویی بر روی حلقه قرار می گیرد و زیر این لایه، بافت کربن خام قرار دارد. اگر تا حدی از حلقه های کربنی استفاده کرده باشید که این لایه ساختاری قابل مشاهده باشد، ممکن است زمان تعویض حلقه ها فرا رسیده باشد و حاشیه آن قسمت نیز ممکن است تغییر رنگ داشته باشد.
  • ترمز های کربنی معمولاً نشانه های خمیدگی و سایشی که لاین ترمز آلیاژی نشان می دهد را ندارند، در حالی که به طور کمی به سمت داخل منحنی می شوند. همان طور که باید به دنبال این باشید که زمانی که الیاف بافت شده کربن شروع به آشکار شدن یا ساییدگی می کنند، باید ترمز های کربنی خود را تعویض کنید. بررسی دقیق ترین نشانه های سایش و فرسایش در این ناحیه می تواند به شما کمک کند تا زمان تعویض ترمز های کربنی را تشخیص دهید.
  • اگر دست یا انگشتان خود را روی سطح ترمز نهند و حس کنید که لاین ترمز، یعنی دیواره خارجی، خشک و غیر صاف نیست، این نشانه ای از آن است که رزین آن فرسوده شده است. همچنین می توانید بین دیواره و لاین ترمز، چند کلمه اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر حس کنید که لاین ترمز خشک و غیر صاف است و روی آن حباب های هوا دیده می شود، این نشانه ای از فرسودگی رزین است و باید برای تعویض رینگ ها اقدام کرد.
  • همچنین ممکن است در حین ترمزگیری، لرزشی را احساس کنید که در زمان تمامی چرخ ها کاملاً جدید بودند. این مشکل نشانه ای از فرسودگی لاین ترمز است و می تواند زمان مناسبی برای بازرسی حرفه ای طوقه و یا رینگ ها باشد. برای مثال، اگر لرزشی را در زمان ترمزگیری احساس کنید و همچنین لاین ترمز خشک و غیر صاف است، بهتر است طوقه و رینگ ها را بررسی کنید.

به توجه داشته باشید که هر برند طوقه کاربنی، لنت مناسب خود را دارد. بنابراین باید از لنت های توصیه شده توسط کارخانه سازنده استفاده کنید. همچنین لنت کثیف باعث ایجاد گرمای بیشتر و سایش دیواره خارجی یا لاین ترمز می شود. بنابراین، برای حفظ عملکرد بهتر ترمز، لازم است لنت ها را به طور منظم تمیز کنید و در صورت لزوم، طوقه های دوچرخه را تعویض کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =