پنچرگیری دوچرخه و مراحل آن | چگونه پنچری را بگیریم؟

پنچرگیری دوچرخه و مراحل آن

پنچرگیری دوچرخه چیست و چرا اهمیت دارد؟ بی شک یکی از مشکلات مهمی که ممکن است هر دوچرخه سوار با آن مواجه شود، پنچر شدن لاستیک دوچرخه است. اما خبر خوب این است که پنچرگیری دوچرخه کاری مشکل و پیچیده ای نیست و با استفاده از ابزار های ساده ای که در جعبه ابزار هر دوچرخه سواری باید پیدا شود و مورد نیاز برای پنچرگیری دوچرخه می باشد، می توانید مشکل پنچری دوچرخه خود را بدون نیاز به رفتن به تعمیرگاه دوچرخه برطرف کنید.

در زمان پنچری چه کنیم؟

با داشتن ابزار های مورد نیاز، می توانید به ساده ترین شکل ممکن پنچری تایر دوچرخه را برطرف کنید و دوچرخه پنچر شده را تعمیر کنید. همچنین، علاوه بر تهیه لوازم مورد نیاز برای پنچرگیری، لازم است با مراحل پنچرگیری دوچرخه آشنا شوید تا در صورت لزوم بتوانید این کار را انجام دهید.

در این مقاله، تمام مراحل لازم برای تعمیر و پنچرگیری لاستیک دوچرخه را بررسی خواهیم کرد و با معرفی بهترین ابزار های پنچرگیری با قیمت و کیفیت مناسب، به شما در پنچرگیری دوچرخه کمک خواهیم کرد. لازم به ذکر است که فروشگاه چرخ آموز به عنوان بهترین و مجهز ترین فروشگاه اینترنتی لوازم دوچرخه، تمام تجهیزات تعمیر و نگهداری دوچرخه را با بهترین قیمت و تنوع بالا در اختیار شما قرار می دهد و می توانید تمام لوازم مورد نیاز برای پنچرگیری را به صورت آنلاین از ما خریداری کنید و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

علت پنچری دوچرخه چیست؟

علت پنچر شدن دوچرخه می تواند به دلایل مختلفی باشد، اما به طور کلی هر چیزی که باعث پاره شدن یا سوراخ شدن تایر دوچرخه شود، می تواند منجر به پنچر شدن دوچرخه شود. به عنوان مثال، اگر در مسیر هایی دوچرخه سواری می کنید که پستی و بلندی زیادی دارد و یا اجسام تیزی مانند خرده شیشه یا میخ در آنجا وجود دارد، احتمال پنچر شدن دوچرخه شما افزایش می یابد. بنابراین، یکی از نکاتی که دوچرخه سواران کوهپیما و توریست های دوچرخه سوار باید به آن توجه داشته باشند همین مسئله می باشد.

راهکار های پنچرگیری دوچرخه

راهبرد پنچرگیری لاستیک دوچرخه را می توان در پنج مرحله مختصر خلاصه کرد که در اینجا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و به همراه آن، چند نکته مهم درباره پنچرگیری دوچرخه را برای شما ذکر خواهیم کرد تا بتوانید به طور آسان و مطابق با اصول پنچر شده دوچرخه را تعمیر کنید.

مرحله اول پنچرگیری

در مرحله اول پنچرگیری دوچرخه، برای جدا کردن چرخ مورد نظر از تنه دوچرخه، ابتدا ضامن را باز کنید. اگر چرخ دوچرخه با ضامن متصل شده است، این کار به راحتی قابل انجام است. اما اگر چرخ با پیچ و مهره به تنه متصل است، باید از آچار فرانسه استفاده کنید تا آن را باز کنید. در صورتی که دوچرخه شما دنده داشته باشد، باز کردن چرخ عقب کمی چالش برانگیز خواهد بود و لازم است دنده را در حداقل سطح آن قرار داده و شانژمان را آزاد کرده و به سمت عقب بکشید تا چرخ عقب به راحتی جدا شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم پنچرگیری دوچرخه، باید هوای لاستیک را به طور کامل خالی کنید. این کار به جدا شدن آسان لاستیک از داخل طوقه کمک می کند. سپس از سمت های مختلف لاستیک را فشار دهید تا از طوقه جدا شود و در نهایت با استفاده از تایر لاستیک را از دوران طوقه خارج کنید. بهتر است از دو یا سه تایر استفاده کنید و آن ها را با فاصله 10 تا 15 سانتی متر بین لاستیک و طوقه قرار دهید و با کشیدن هر تایر به سمت پره های چرخ، سعی کنید لاستیک را از روی طوقه جدا کنید.

تایر های دارای منحنی

بعضی از تایر ها دارای یک منحنی هستند که بر روی پره های چرخ قفل می شوند و این اقدام از حرکت و تکان خودرو در حین کار جلوگیری می کند. در مرحله دوم تعمیر پنچر دوچرخه، پس از خارج شدن لاستیک از داخل طوقه، می توان به راحتی تیوپ را از درون لاستیک یا تایر خارج کرده و به منظور شناسایی محل پارگی یا سوراخ شدن تیوپ، آن را بررسی نمود.

مرحله سوم رفع پنچری

در مرحله سوم تعمیر پنچر دوچرخه، برای پیدا کردن محل سوراخ شدن تیوپ می توان آن را کنار گوشتان گرفت و با گوش دادن به صدای خروج باد، محل سوراخ شدن را شناسایی نمود. روش دیگری نیز می تواند این باشد که تیوپ را درون سطل آب قرار داده و با کمک حباب هایی که از تیوپ خارج می شود، محل پارگی را شناسایی نمود.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم تعمیر پنچر دوچرخه، پس از پیدا کردن سوراخ روی تیوپ، باید بررسی شود که آیا می توان آن را با استفاده از آپارات برطرف نمود یا خیر؟ بعضی از لاستیک ها به دلیل گرفتگی گاز قطع می شوند که علت آن ناکافی بودن هوا در لاستیک های دوچرخه است و در نهایت باعث ترکیدن و قطع شدن تیوپ می شود که در این صورت نمی توان با استفاده از آپارات پنچرگیری اقدام کرد و احتمال پنچر شدن مجدد لاستیک وجود دارد.

در این حالت، باید تیوپ لاستیک را به صورت کامل تعویض نمود و از تیوپ نو و با کیفیت استفاده کرد. برای خرید تیوپ با کیفیت، می توانید به صفحه مربوط به تیوپ دوچرخه در فروشگاه چرخ آموز مراجعه نمایید. اما اگر محل سوراخ شدن لاستیک کوچک و جزئی باشد و به دلیل ورود یک شی تیز به داخل لاستیک ایجاد شده است، می توان با کمترین هزینه آن را با استفاده از آپارات و چسب پنچرگیری دوچرخه تعمیر نمود.

مرحله پنجم کار

در مرحله پنچم پنچرگیری دوچرخه، پس از چسباندن وصله یا آپارات بر روی تیوپ، این مرحله تقریباً آخرین مرحله برای تعمیر دوچرخه پنچر شده است. اما برای چسباندن تیوپ بر روی دوچرخه، لازم است ابتدا محل سوراخ شدن را با استفاده از سمباده نرم و پد الکلی به طور کامل تمیز نمود تا تمام آلودگی ها، چربی ها، گرد و غبار و نواحی برجسته از بین برود و آپارات به خوبی به تیوپ چسبد.

استفاده از چسب های پنچری

چسب های مورد استفاده برای پنچرگیری می توانند به دو صورت فوری و معمولی باشند. در صورت استفاده از چسب فوری، می توانید بلافاصله پنچر را چسبانده و آپارات را درج کنید. اما در مدل معمولی، باید ابتدا چسب را زده و چند دقیقه صبر کنید تا آن بچسبد، سپس آپارات را روی آن قرار دهید. عملکرد هر دو نوع چسب بسیار عالی است و برای اطمینان بیشتر، توصیه می شود آپارات را با دست روی تیوپ فشار دهید تا از چسبیدن آن به تیوپ اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته باشید کمیت چسب را کنترل کنید، زیرا استفاده از مقدار زیادی چسب موجب کند شدن فرآیند خشک شدن آن و ایجاد ناهمواری روی تیوپ می شود.

مرحله آخر کار

در این مرحله، پنچرگیری دوچرخه به اتمام رسیده است و تنها کافی است تیوپ را داخل لاستیک قرار داده و آن را به دوچرخه متصل کرده و در نهایت با استفاده از تلمبه باد، فشار لاستیک را تنظیم کنید. برای خرید تلمبه دوچرخه، می توانید به بخش تلمبه دوچرخه در فروشگاه آنلاین چرخ آموز مراجعه کنید و انواع مختلف تلمبه های ارزان قیمت و کیفیت برتر را تهیه نمایید. خرید تلمبه برای تمامی دوچرخه سواران توصیه می شود، زیرا با استفاده از آن می توانید به صورت دوره ای و با تغییر فصل، فشار لاستیک را تنظیم کرده و از پارگی آن جلوگیری نمایید.

در این مرحله از پنچرگیری شامل نصب لاستیک بر روی دوچرخه می باشد. پس از اتمام عمل پنچرگیری، توصیه می شود تیوپ را به مقداری باد بزنید تا به راحتی داخل لاستیک قرار گیرد و شلی نداشته باشد. سپس تایر را با استفاده از تایلور روی طوقه سوار کنید و توجه کنید که هر دو لبه لاستیک به طور کامل دروت طوقه قرار گیرد. در نهایت، لبه های طوقه را با استفاده از اسپری شیشه پاک کن یا با آب و کف خیس کنید و به باد زدن لاستیک بپردازید تا همزمان با باد شدن تیوپ، لاستیک به درستی در طوقه قرار گیرد. استفاده از شیشه پاک کن منجر به ایجاد اصطکاک بین تایر و طوقه می شود و بهترین جا رفتن آن را تسهیل می کند.

در نصب لاستیک بر روی دوچرخه پس از پنچرگیری، توجه داشته باشید که برای نصب لاستیک، فک های ترمز را باز و سپس بسته کنید. همچنین در لاستیک عقب، از استحکام شانژمان روی لاستیک اطمینان حاصل کنید. آخرین نکته که باید به آن توجه کنید، محکم کردن ضامن و یا پیچ و مهره لاستیک است تا از جدا شدن لاستیک در سرعت های بالا جلوگیری شود.

رفع پنچری و نکات آن

نکاتی که برای تعمیر و پنچرگیری دوچرخه باید در نظر گرفته شود، به شما توضیح داده شد. اما چند نکته اساسی وجود دارد که به عنوان یک فوت کوزه گری برای پنچرگیری دوچرخه لازم است آن ها را در نظر بگیرید. نکته اول: بعد از پنچرگیری تیوپ دوچرخه، حتماً بخش داخلی و خارجی تایر را بررسی کنید تا هر شی تیزی که موجب پنچرگی شده است (مانند شیشه، میخ و یا هرچیز دیگر) را از داخل آن خارج کنید. همچنین در دوچرخه های قدیمی، ممکن است پره های طوقه منجر به پنچر شده باشند. در این شرایط، لازم است پره ها کوتاه شوند یا طوقه دوچرخه به طور کلی تعویض شود.

نکته دوم

تایر یا لاستیک دوچرخه ممکن است بسیار قدیمی و فرسوده باشد و عاج های آن از بین رفته یا دچار پارگی شده باشد. در این حالت، توصیه می شود تایر دوچرخه را تعویض کرده و آن را با یک تایر نو و تازه جایگزین کنید. برای خرید و اطلاع از قیمت های مختلف تایر ها و لاستیک ها، می توانید به بخش تایر دوچرخه در فروشگاه چرخ آموز مراجعه کنید و لیست کاملی از تایر ها برای انواع دوچرخه ها را همراه با قیمت آن ها مشاهده کنید.

ابزار های مورد نیاز

درباره ابزار های مورد نیاز برای تعمیر و پنچرگیری دوچرخه، لیست کاملی از این ابزار ها را در زیر آورده ایم. توصیه می شود که حتماً این ابزار ها را خریداری کنید تا در صورت پنچر شدن دوچرخه، بتوانید آن را به سرعت تعمیر کنید: تایلور چسب پنچرگیری، آچار فرانسه، آپارات سنباده، تلمبه، تیوپیدک و تایلور دوچرخه مدل A1.

همه ابزار های مورد نیاز برای تعمیر و پنچرگیری دوچرخه که در بالا ذکر شد، در فروشگاه چرخ آموز با قیمتی مناسب عرضه می شوند. شما می توانید این ابزار ها را به صورت تکی یا عمده خریداری کنید. علاوه بر این، مدل JA و آپارات دوچرخه مدل L48 و آپارات دوچرخه مدل L24، سه گزینه برتر برای تعمیر پنچر های دوچرخه هستند. این چسب ها، مناسب برای تعمیر موقتی وصله های دوچرخه هستند. همچنین، چسب پنچرگیری دوچرخه سوسمار و تایلیور تایلور دوچرخه مدل A1 نیز از ابزار های لازم برای تعمیر تیوپ پنچر شده استفاده می شود.

نتیجه گیری نهایی

در این پست، به بررسی علل بروز پنچر در دوچرخه هایی که با لاستیک تیوپ دار مجهز شده اند، پرداخته شده است. همچنین، تمام ابزار های مورد نیاز برای تعمیر آن ها به صورت جامع معرفی شده است. اگر نیاز به خرید لوازم پنچرگیری دوچرخه از جمله کیت های پنچرگیری، تایلور، آپارت، چسب پنچرگیری، تیوپ، تایر و تلمبه دارید، می توانید آن ها را با بهترین قیمت و کیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن از فروشگاه چرخ آموز دریافت کنید.

برای پنچرگیری دوچرخه، لازم است پنج مرحله را طی کنید که جزئیات آن ها به همراه تصاویر در بالا ذکر شده است. این مراحل عبارتند از: درآوردن لاستیک از روی دوچرخه، خالی کردن هوا از تیوپ و جدا کردن آن از لاستیک، پیدا کردن محل پنچری، بررسی نوع و اندازه سوراخ و ترمیم پوشش آن (آیا می توان با آپارت پوشش داد یا نیاز به تعویض تیوپ است)، و در نهایت، چسباندن آپارت به تیوپ و نصب لاستیک بر روی بدنه دوچرخه.

این مقاله با هدف کمک به تمامی دوچرخه سواران برای رفع پنچری و تعمیر دوچرخه بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نوشته شده است. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله مفید برایتان باشد و در صورت بروز هرگونه سوال در زمینه پنچرگیری دوچرخه و یا خرید لوازم مورد نیاز، می توانید با ما تماس بگیرید یا نظرات خود را برایمان ارسال نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − سه =