تنظیم دوچرخه و روش های آن

تنظیمات دوچرخه

اگر دوچرخه ی شما اخیرا با مشکلاتی مانند تنظیم ناصحیح شانژمان ها یا نصب قطعات جدید مواجه شده، این مقاله شما را در حل آن ها یاری خواهد کرد. در ادامه به بررسی روش های مختلف تنظیمات دوچرخه پرداخته می شود. بنابراین توجه داشته باشید که اندازه مناسب یک دوچرخه برای فردی که سوار آن می شود و نوع دوچرخه بستگی دارد و باید مبتنی بر اختلاف دو ارتفاع باشد. یکی از این ارتفاعات برابر با ارتفاع فاق (فاصله بین دو پای فرد) است و دیگری ارتفاع بست لوله زین تا زمین می باشد. برای دوچرخه های شهری، مسابقه و جاده، حداقل اختلاف ارتفاع X باید در حداقل 2/5 سانتی متر باشد؛ در حالی که برای دوچرخه های اسپرت، این حداقل X باید حداقل 5 سانتی متر و برای دوچرخه های کوهستان، حداقل X باید 12 سانتی متر باشد. این اندازه را می توان با قرار دادن دوچرخه در میان پا ها بررسی کرد.

تنظیمات اولیه دوچرخه

به منظور استفاده از دوچرخه، تنظیمات اولیه بایستی صورت پذیرد تا برای استفاده فرد و سواری آماده گردد. یکی از این تنظیمات، بستن پدال هاست. چون پدال ها دارای رزوه های متفاوتی هستند، باید دقت شود که هر پدال در محل خودش قرار گرفته و بسته شود. برای این کار، ابتدا پدال ها را با دست در محل فوق قرار داده و قسمت آچار خور آن را بپیچانید تا جائیکه اطمینان حاصل شود که رزوه ها کاملا درست بسته شده و محور پدال کاملا عمودی بر بازوی پدال بسته شده باشد. پس از قرار دادن بازوی رکاب طرف راست (سمت طبق جلو) بر روی پدال طرف راست (که علامت R دارد)، آن را به وسیله آچار در جهت عقربه های ساعت بر روی بازوی رکاب محکم کنید. به همین ترتیب، پس از قرار دادن بازوی رکاب طرف چپ (سمت طبق جلو) بر روی پدال طرف چپ (که علامت L دارد)، آن را به جهت تصویر عقربه های ساعت بر روی بازوی رکاب محکم نمایید.

در جهت تنظیم زین دوچرخه، اولین گام تعیین ارتفاع مناسب زین است. برای این منظور، باید زین را به گونه ای تنظیم کرد که زانو در حالت مستقیم قرار گیرد هنگامی که فرد بر روی آن نشسته و پا های خود را بر روی پدال قرار می دهد (بدون کفش بهتر است). برای تنظیم زین، می توان پیچ بست لوله زین را شل کرد تا در هنگام وارد کردن ضربه ای آرام به زین، بتوان آن را به اندازه ای دلخواه تنظیم کرد. سپس، پیچ را محکم کرد. در این مورد، لوله زین دارای خط نشانه می باشد که باید حداقل تا خط نشانه وارد تنه دوچرخه شود.

در صورتی که پیچ بست لوله از نوع بازشو فوری باشد، برای آزاد کردن آن کافی است که اهرم پیچ را به سمت خارج بکشید و در هنگام بستن آن، به سمت داخل فشار دهید تا سفت شود. در صورتی که پیچ به طور کامل محکم نشد، با استفاده از مهره تنظیم مربوطه آن را تنظیم نمایید. همچنین با استفاده از گیره زین یا گیره روی میله زین با بهره گیری از آچار، زین را به گونه ای تنظیم کنید که افقی قرار گیرد. لازم به ذکر است که پس از هر زمان تنظیم، باید اطمینان حاصل شود که کلیه مهره ها و بست زین کاملاً سفت بوده و همینطور زین در محل خود قابل چرخش نباشد.

برای تنظیم ارتفاع بازوی فرمان یا کرپی، ابتدا پیچ اصلی بازوی فرمان (A) را کمی شل کرده و سپس با استفاده از وسیله ای که به بازوی فرمان آسیب نرساند، مانند چکش لاستیکی یا یک تکه چوب به عنوان ضربه گیر، چند ضربه به مهره شیبدار (D) انتهایی آن بزنید تا آن را آزاد کنید. سپس می توانید ارتفاع بازوی فرمان را به دلخواه تنظیم کنید. پس از تنظیم، برای اطمینان از آن که خط نشانه روی بازوی فرمان (B) درون لوله دو شاخ شده و بازوی فرمان و چرخ جلو در یک راستا هستند، پیچ اصلی (A) را کاملاً محکم کنید. برای تنظیم فرمان، پیچ مربوطه روی بازوی فرمان را کمی شل کرده و پس از ایجاد وضعیت مناسب برای فرمان، دوباره پیچ را سفت کنید.

بررسی چند مورد قبل از استفاده از دوچرخه

در مرحله قبل از استفاده از دوچرخه، باید به چند مورد بررسی توجه کرد. ابتدا باید از درست کار کردن ترمز ها مطمئن شد. سپس باید مهره های چرخ های عقب و جلو و همینطور پیچ های بازشوی فوری را با از نظر محکم بودن کامل بررسی کرد. فشار باد تایر ها همچنین باید تنظیم شده باشد. در نهایت، باید مطمئن شد که فرمان و بازوی فرمان، زین و لوله زین به درستی قرار گرفته و محکم هستند. همچنین همه قطعات دوچرخه، از جمله پدال، ترک بند، جک و غیره، باید کاملاً محکم و در جای خود باشند.

اهمیت سرویس دوره ای دوچرخه

نگهداری و سرویس دوچرخه از مواردی است که معمولاً از آن غافل می شود و در نتیجه، بسیاری از افراد به طور نادرست فرض می کنند که دوچرخه وسیله ای ساده است که نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد. با این حال، باید توجه داشت که دوچرخه یک وسیله بسیار حرفه ای است که نیاز به نگهداری و مراقبت دوره ای دارد تا بتواند عملکرد بالایی داشته باشد. بنابراین، بهتر است که نگهداری و سرویس دوچرخه توسط یک متخصص یا تعمیرکار دوچرخه انجام شود. از این جهت، واگذاری سرویس دوچرخه به یک متخصص پیشنهاد می گردد، زیرا این کار نیاز به مهارت های ویژه و ابزار مخصوص دارد. در واقع، سرویس کار دوچرخه باید دارای دانش فنی مفصل در زمینه سیستم های دوچرخه، ابزار های لازم برای تعمیر و نگهداری، و همچنین تجربه کافی در این زمینه باشد. به علاوه، برخی از قطعات دوچرخه باید با توجه به میزان کارکرد و خرابی تعویض شوند که این کار نیز به دانش و تخصص متخصص دوچرخه نیاز دارد. از اینرو، با توجه به اهمیت نگهداری و سرویس دوچرخه، توصیه می شود که این موارد حتماً توسط یک متخصص یا تعمیرکار دوچرخه انجام شود تا دوچرخه به بهترین حالت ممکن باشد و صاحب آن بتواند از آن به بهترین شکل استفاده کند. ما در چرخ آموز متخصصین مجرب دوچرخه را به خدمت گرفته ایم تا برای شما عزیزان بهترین سرویس و خدمات دوچرخه را درمحل ارائه دهیم. برای مشاوره رایگان می توانید هر زمان که اراده کنید به ما تماس بگیرید.

نگهداری دوچرخه

جدول نگهداری 2-3: برای حفظ و نگهداری صحیح دوچرخه، قطعات آن باید در بازه های زمانی مشخص شده در جدول زیر بررسی شوند. برای هر بار استفاده از دوچرخه، کار های زیر باید انجام شود: بررسی و تنظیم فاصله زمانی برای هر یک از قطعات مختلف دوچرخه، همانند فواصل زمانی در جدول زیر. بررسی و بازدید از ترمز های عقب و جلو. بررسی و تنظیم مهره های چرخ ها با استفاده از پیچ های بازشوی فوری. بررسی و تنظیم فشار باد تایر ها. بررسی و تنظیم زین و میله زین، فرمان و بازوی فرمان. بررسی و تنظیم محکم بودن پیچ بامهره اتصال شاتون و طبق به محور قامه. بررسی و تنظیم محکم بودن فرمان و یاتاقان های آن، بعد از 500 کیلو متر یا هر ماه. بررسی و تنظیم محکم بودن پدال ها. تنظیم چرخ ها نسبت به دو شاخ جلو و عقب. تمیز-روغنکاری زنجیر. تمیز کردن و روغنکاری شانژمان عقب. تمیز کردن و روغنکاری خودرو. گریسکاری محور (لولای) ترمز، هر 6 ماه یک بار. گریسکاری محور قامه و یاتاقان بندی آن ها (ساچمه ها)، هر 6 ماه یک بار. گریسکاری محور چرخ ها. نظارت و گریسکاری محور پدال ها و یاتاقان بندی آنها. گریسکاری داخل لوله زین. گریسکاری یاتاقان بندی فرمان و پیچ اتصال زین به لوله و پیچ اتصال فرمان به بازوی فرمان. ضمنا، به مجرد مشاهده صدمه یا گذشت یک سال، کابل های ترمز باید تعویض شوند.

لطفا با دقت به نکات زیر توجه فرمایید:

  1. توصیه می شود که کار های اصلی دوچرخه توسط تعمیرگاه حرفه ای انجام شود.
  2. برای دوچرخه های کوهستان، تعمیرات و بازرسی ها باید در بازه های زمانی کوتاه تر انجام شود؛ زیرا این نوع دوچرخه ها در شرایط سخت تری استفاده می شوند.
  3. هرگز از روغن و یا گریس بر روی تایرها، طوقه ها و لنت های ترمز (که نقاط حساس جهت ترمزگیری می باشند) استفاده نکنید.
  4. در هنگام روغن کاری زنجیر، استفاده از یک یا دو قطره روغن کافی است. بعد از روغن کاری زنجیر، درحالی که زنجیر را می چرخانید، روغن اضافی را با استفاده از پارچه تمیز پاک کنید.
  5. در مورد استفاده از روغن و گریس، باید گفت که روغن معمولی برای روان کردن زنجیر، خودرو، شانژمان عقب و جلو و غیره مناسب است.
  6. برای گریسکاری اطراف لوله زین و کرپی فرمان، یاتاقان های پدال و فرمان و غیره، لازم است از گریس مخصوص بلبرینگ استفاده شود.
  7. همچنین، برای افزایش عمر و کارایی دوچرخه، تمام قطعات متحرک آن، از جمله طبق، زنجیر، توپی ها و اتومبیل، همواره باید تمیز و بدون گرد و خاک نگهداری شوند. برای شستشو، می توانید از آب گرم و مواد شوینده معمولی استفاده کنید و سپس با آب شسته و با پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

با توجه به مسئولیت اجتماعی و سلامت دوچرخه سواران، باید به نکات مهم در رابطه با شستشوی دوچرخه توجه کرد. بعد از هر زمان شستشو، باید کلیه قسمت های متحرک و قابل روغنکاری را روغنکاری کرد و به دقت مطمئن شد که آب صابون از روی ترمز و طوقه پاک شده باشد. از مواد حلال مثل بنزین و یا تینر به هیچ عنوان برای تمیز کردن قطعات دوچرخه استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب به قطعات دوچرخه یا حتی بد تر از آن، به سلامت شما بشود. برای شستشوی قطعات پلاستیکی فقط از آب و صابون استفاده کنید. در نهایت، برای حفظ سلامت دوچرخه و بهبود عمر آن، با توجه به شرایط و محیط دوچرخه سواری، باید به شکل دوره ای و منظم دوچرخه خود را شستشو دهید.

بررسی و تنظیم دوچرخه کوهستان

در این بخش به بررسی دوچرخه های کوهستانی و مسافرتی پرداخته می شود. دوچرخه های کوهستانی برای استفاده در شرایط سخت ساخته شده اند و معمولا دارای آلبوم یاتاقان یکپارچه هستند. این به این معنی است که محور یاتاقان پدال به همراه یاتاقان های مربوطه بصورت یکپارچه در این دوچرخه ها قرار دارد. با این حال، باید توجه داشت که سرویس های دوره ای در فواصل کوتاه تر انجام شوند. همچنین برای طی مسافت های طولانی، آچار های مورد نیاز و تعدادی قطعات یدکی نظیر تیوپ، کابل ترمز، لنت ترمز و یا لامپ نیز به همراه داشته باشید. در نهایت، با توجه به این واقعیت که دوچرخه های مسافرتی نیز برای استفاده در مسافرت های طولانی طراحی شده اند. در این نوع دوچرخه ها نیز باید به مواردی مانند آچار های مورد نیاز و تعدادی قطعات یدکی توجه کرد. به علاوه، برخی از این دوچرخه ها دارای امکاناتی مانند صندلی های راحت تر و پشتیبانی از حمل بار هستند. تعویض لنت ترمز دوچرخه، به منظور بهبود کارایی ترمز، نیازمند استفاده از لنت ترمز با کیفیت بالا می باشد. لازم است همیشه سائیدگی لنت ها را بررسی کنید. در صورتی که شیار های لنت کاملاً صاف شده باشند، هر دو لنت را باید تعویض کنید. برای لنت ترمز های قابدار، وقتی فاصله سطح تماس لنت با طوقه تا قاب نگهدارنده به 2 میلی متر می رسد، لنت باید تعویض شود.

تنظیمات ترمز دوچرخه

در تنظیم لنت های ترمز باید توجه داشت که لنت با حداقل یک میلی متر فاصله از تایر قرار گیرد تا با آن در تماس نباشد. همچنین باید مطمئن شد که لنت با توجه به جهت گردش چرخ زاویه دار باشد تا به ایجاد صدا های ناهنجار در هنگامترمزگیری از آن جلوگیری شود. برای تنظیم لنت های ترمز معمولی، پیچ مربوط به لنت را کمی شل کرده و به وسیله لغزاندن لنت در شیار مربوطه، آن را به شکل توصیف شده تنظیم کنید.

تنظیم کشش کابل ترمز، یکی از مهمترین عملیات در تعمیر و نگهداری ترمز خودرو است که بر اساس نوع ترمز، توسط پیچ های C.B.A انجام می شود. در این روش، با چرخش پیچ ها در جهت عقربه های ساعت، کابل ترمز شل می شود و با چرخش جهت تصویر، کابل ترمز کشیده می شود. بنابراین، برای داشتن عملکرد بهینه ترمز، کشش کابل را به گونه ای تنظیم کنید که مجموع فاصله بین لنت و طوقه در دو سر 3 تا 4 میلی متر برای ترمز های v شکل باشد.

برای نصب و یا تنظیمترمز ابتدا باید ترمزبندی را با استفاده از پیچ مربوطه بر روی پیوت ها نصب کرد. سپس فنر های بازوی ترمز را از پین پشت بازوی ترمز خلاص کرد. خار ترمز باید در سوراخ وسط پیوت قرار گیرد تا به درستی کار کند. برای ترمز بندی جلو، واشر های ضخیم را داخل (به سمت طوقه) قرار داده و برای ترمز بندی عقب، واشر های باریک را داخل (به سمت طوقه) قرار داده و پیچ های مربوطه را محکم کنید. با جابجا کردن واشر باریک و ضخیم با یکدیگر، فاصله لنت ترمزبندی با طوقه را تنظیم کنید.

در نظر داشته باشید که برای تنظیم کشش کابل، ابتدا باید رابط گلویی با خم زیاد برای ترمزبندی جلو و رابط گلویی با خم کم برای ترمزبندی عقب را انتخاب کنید. پس از بستن پیچ سیمگیر ترمز، لنت ها را به فاصله 1 میلی متر از هر طرف طوقه (فواصل C.B) به سمت طوقه نزدیک کنید و سپس پیچ سیمگیر ترمز را خوب محکم کنید. همچنین به یاد داشته باشید که لنت ها باید از لبه بالایی طوقه (محل ورود تایر) فاصله داشته باشند و فنر های بازوی ترمز را در محل خود قرار دهید. برای تقارن عمل نمودن بازو های ترمز، از پیچ های چهارسو خور که فشار فنر را تنظیم می کنند استفاده کنید.

تنظیم زنجیر و شانژمان دوچرخه

با توجه به اینکه دوچرخه های مجهز به شانژمان دارای تنظیم خودکار کشش زنجیر هستند، در دوچرخه های تک سرعته باید کشش زنجیر به صورت دستی تنظیم گردد. به منظور تنظیم کشش زنجیر در دوچرخه های تک سرعته، باید چرخ عقب را به صورت جلو و عقب بردارید تا حدود 12-10 میلی متر جابجا شود. پس از تنظیم کشش زنجیر، پیچ چرخ عقب را محکم ببندید. در نظر داشته باشید که در صورتی که کشش زنجیر بیش ازحد مجاز باشد، راندمان زنجیر کاسته می شود و احتمال پاره شدن زنجیر نیز وجود دارد. از طرفی، در صورتی که کشش زنجیر کمتر از حداقل مجاز باشد، احتمال افتادن زنجیر وجود خواهد داشت.

تنظیم شانزمان جلو از اهمیت بسزایی در بهینه سازی کارکرد خودرو برخوردار است. با توجه به این موضوع، تنظیم دنده پایین بایستی در حالتی انجام گیرد که زنجیر بر روی کوچک ترین چرخ زنجیر طبق جلو و بزرگ ترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد. برای این منظور، اهرم تعویض دنده جلو روی ۱ و اهرم تعویض دنده عقب روی کوچک ترین عدد دسته دنده قرار می گیرد. در مرحله بعد، با استفاده از پیچ تنظیم L بر روی شانزمان جلو به گونه ای شانزمان را تنظیم کنید که زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو فاصله کمی از یکدیگر (حدود ۰.۵ میلی متر) داشته باشند. جهت گردش پیچ تنظیم و تاثیر آن بر روی حرکت شانزمان جلو بهتر است این عمل با دقت و با توجه به دستورالعمل های تعیین شده انجام شود.

تنظیم دنده بالا در شانژمان جلو به این معنی است که باید زنجیر بر روی بزرگ ترین چرخ زنجیر طبق جلو و کوچک ترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار داشته باشد. برای انجام این کار، اهرم تعویض دنده جلو را بر روی 3 یا H قرار داده و اهرم تعویض دنده عقب را بر روی بزرگ ترین عدد دسته دنده قرار دهید. با استفاده از پیچ تنظیم H، شانژمان را به گونه ای تنظیم کنید که فاصله بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان جلو حدود نیم میلی متر باشد. این کار باعث می شود که پیچ تنظیم بر روی حرکت شانژمان تأثیر بگذارد.

جهت تنظیم دنده وسط طبق زنجیر جلو، ابتدا باید زنجیر بر روی چرخ زنجیر وسطی طبق جلو قرار گیرد و سپس اهرم تعویض دنده شانژمان عقب را یکبار روی کوچک ترین عدد و یکبار روی بزرگ ترین عدد قرار داد. باید توجه داشت که فاصله بین زنجیر با صفحات داخلی شانژمان جلو نباید کمتر از نیم میلی متر باشد و زنجیر نباید به صفحات داخلی شانژمان جلو تماس پیدا کند.

نصب شانژمان جلو دوچرخه به صورت صحیح بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، در کارخانه، شانژمان جلو به صورت دقیق و صحیح تنظیم و نصب شده است. با این حال، برای نصب صحیح آن در صورت نیاز، می توانید به مراحل زیر توجه کنید: ابتدا در حالت آزاد، شانژمان جلو و زنجیر را بر روی طبق کوچک قرار دهید. فاصله بین طبق بزرگ و شانژمان باید 1 تا 3 میلی متر باشد. در صورتی که طبق دارای قاب زنجیر باشد، فاصله بین قاب و شانژمان نیز باید 1 تا 3 میلی متر باشد. سپس قوس صفحه خارجی شانژمان جلو را در بالای بزرگ ترین چرخ دنده طبق و به صورت موازی با آن قرار دهید. در صورتی که مراحل یک و دو به درستی انجام شده باشند، می توانید پیچ بست شانژمان جلو را به صورت محکمی بگردانید.

بعد از انجام تنظیمات مورد نیاز، برای اطمینان از صحت عملکرد دوچرخه، چندین بار دنده جلو را در حین رانندگی عوض کنید. در هنگام تعویض دنده، بهتر است فشار پدال ها را کمتر کنید تا دنده بدون صدا تعویض شود.

رفع عیوب زنجیر و شانژمان

عیب ها و راهکار های برطرف کردن مشکلات زنجیر و شانژمان به شرح زیر می باشد:

  1. در صورتی که زنجیر در سمت پدال افتاده باشد، پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت به میزان حدود یک چهارم دور بچرخانید.
  2. در صورتی که تعویض دنده از طبق بزرگ تر با مشکل مواجه شود، پیچ تنظیم H را در جهت خلاف عقربه های ساعت به میزان حدود یک هشتم دور بچرخانید.
  3. در صورت وجود برخورد بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو روی بزرگ ترین طبق، پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت به میزان حدود یک هشتم دور بچرخانید.
  4. در صورتی که تعویض دنده از طبق میانی به طبق کوچک تر با مشکل مواجه شود، پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت به میزان حدود یک چهارم دور بچرخانید.
  5. در صورت وجود برخورد بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان جلو روی بزرگ ترین طبق، پیچ تنظیم H را در جهت خلاف عقربه های ساعت به میزان حدود یک هشتم دور بچرخانید.
  6. در صورت بروز تداخل بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو در طبق میانی هنگامی که خودروی عقب در جهت تعویض به بزرگ ترین چرخ زنجیر حرکت می کند (در سیستم ایندکس جلو)، استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت عقربه های ساعت به میزان یک یا دو دور بچرخانید.
  7. در صورتی که زنجیر به سمت لوله قامه افتاده باشد، پیچ تنظیم L را در جهت عقربه های ساعت به میزان حدود نیم دور بچرخانید.
  8. در صورتی که تعویض دنده از طبق میانی به طبق بزرگ تر انجام شود، استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت خلاف عقربه های ساعت به میزان یک یا دو دور بچرخانید.

در نهایت باید توجه داشت که هیچگاه از ترکیب دنده های نشان داده شده استفاده نکنید، زیرا باعث سایش اکثر زنجیر طبق جلو و خودروی عقب می شود. همچنین، در صورت حرکت دوچرخه با زنجیر به سمت عقب، ممکن است شانژمان عقب آسیب ببیند.

تنظیم شانژمان عقب در دوچرخه

در حالت آزاد یا اهرم تعویض دنده روی بزرگ ترین شماره دنده، چرخ های هرز گرد شانژمان عقب دوچرخه باید دقیقا در خط کوچک ترین چرخ زنجیر خودروی عقب قرار گیرند. برای تنظیم این وضعیت، پیچ تنظیم H روی شانژمان عقب به کار می رود و در حین این کار بهتر است زنجیر روی بزرگ ترین چرخ زنجیر طبق جلو قرار داده شود. هنگامی که شانژمان عقب در حالت دنده بالا است و اهرم تعویض دنده روی کوچک ترین شماره دنده قرار دارد، چرخ های هرز گرد و بزرگ ترین چرخ زنجیر خودرو باید در یک خط باشند. برای تنظیم این وضعیت، پیچ تنظیم L روی شانژمان عقب به کار می رود و در حین این کار بهتر است زنجیر روی کوچک ترین چرخ زنجیر طبق جلو قرار داده شود.

در مرحله اول، برای تنظیم ایندکس بودن شانژمان، باید با استفاده از پایه جک یا کمک دوستان، آلبوم انتقال قدرت را به چرخش در آورید. در مرحله دوم، دنده عقب را روی دومین چرخ زنجیر کوچک قرار دهید. اگر دنده عوض نشد، پیچ تنظیم کشش کابل را در جهت عقربه های ساعت بگردانید تا دنده عوض شود. اگر زنجیر از چرخ زنجیر دومی خودروی عقب گذشت، پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بگردانید تا زنجیر روی چرخ زنجیر دومی واقع شود. در مرحله سوم، در وضعیتی که زنجیر روی خودروی دومی قرار دارد، کشش کابل را تا زمانی افزایش دهید (با چرخاندن پیچ تنظیم در خلاف عقربه های ساعت) که برخوردی بین زنجیر و چرخ زنجیر سومی بوجود نیاید. برای بهبود کارایی، توصیه می شود قسمت های انتقال قدرت را به صورت متناوب روغنکاری کنید.

تنظیم فشار باد تایر ها

در مورد فشار باد تایر های دوچرخه، باید توجه داشت که میزان فشار باد باید بر اساس یکی از دو واحد PSI و BAR تعیین شود. فشار کمتر مناسب برای استفاده از مسیر های ناهموار خارج از شهر و فشار بیشتر مناسب برای استفاده در خیابان ها و جاده های هموار است. در صورت صاف شدن آج تایرها، باید آن ها را تعویض کرد. همچنین، استفاده از پودر تالک (پودر سفید رنگ داخل تایرها) برای از بین بردن اصطکاک بین تایر و تیوپ و افزایش عمر تیوپ توصیه می شود. در جدول زیر، گشتاور مورد نیاز جهت بستن و محکم کردن پیچ های دوچرخه ذکر شده است. همچنین، نوع پیچ و گشتاور مناسب برای آن نیز نوشته شده است.

نوع پیچگشتاور مناسب (n.m)
5 M3
6 M7
7 M12
8 M17
9 M27
مهره چرخ جلو25
پیچ بست زین13
پیچ انتقال بازوی پدال (پیچ میل تنه)50
پیچ اتصال فرمان25
پیچ اصلی بازوی فرمان17
پیچ اتصال زین به میله زین17
پدالها30

نکات مهم درباره سیستم انتقال نیروی دوچرخه

لازم است توجه شود که سیستم انتقال نیروی دوچرخه شامل شانژمان، خودرو، طبق و زنجیر، به دلیل چربی و حالت جاذب بودن گرد و غبار و ذرات جامد، ممکن است در اثر گذشت زمان جرم ها در آن انباشته شده و باعث خوردگی دندانه های طبق و خودرو و شانژمان عقب (چرخ دنده های پلاستیکی راهنمای زنجیر) و باز شدن دندانه های زنجیر و در نهایت خرابی زنجیر شود. بنابراین، در هر ۳۰ کیلو متر سواری، لازم است سیستم انتقال نیروی دوچرخه (شانژمان عقب، خودرو، طبق و زنجیر) با استفاده از نفت یا گازوئیل شسته شود و سپس با ریختن چند قطره روغن بر روی زنجیر و سواری در جهت عقب، دوچرخه آماده استفاده بهینه خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =