در این پست می خواهیم به سرویس و تعمیر سیستم دنده ی دوچرخه های دنده ای بپردازیم. شما بعد از مطالعه این پست با سیستم تعویض دنده ی دوچرخه آشنا خواهید شد و نحوه تشخیص و عیب یابی آن را خواهید آموخت. در صورتی که قصد آن را دارید که به زودی در زمینه سرویس و خدمات دوچرخه به طور حرفه ای مشغول فعالیت شوید این مطالعه این پست را به شما پیشنهاد می کنیم. برای آشنایی با سامانه تعویض دنده دوچرخه نخست باید بدانید که تنظیمات و سرویس مناسب این قسمت باعث می شود تا راندن با دوچرخه برای دوچرخه سوار بسیار راحت تر شود. این سیستم شامل قسمت تعویض دنده ی فرمان، دنده های عقب و زنجیر است. در واقع، با استفاده از بخش تعویض دنده ی فرمان، شما می توانید با استفاده از تغییر دنده و با استفاده از دنده های عقب، سرعت خود را در حین رانندگی تغییر دهید. همچنین، زنجیر نیز به عنوان واسطه بین دنده های فرمان و عقب عمل می کند.
چطور میتوان دوچرخه را به نحو احسن آماده استفاده کرد؟
از آنجایی که سیستم دنده دوچرخه بسیار حساس است، تنظیم صحیح آن بسیار مهم است. با تنظیم درست دنده و سرویس دوچرخه، شما می توانید به راحتی در مسیر های سخت و دشوار حرکت کنید و همچنین می توانید عمر این سیستم را بالا تر ببرید و برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. بنابراین، تنظیم دنده دوچرخه از نکات قابل توجهی است که هر دوچرخه سوار باید با آن آشنا باشد و یا اینکه شما عزیزانی که وقت و انرژی لازم را برای حرفه ای شدن در سرویس دوچرخه خودتان و آموزش و خرید تجهیزات آن را ندارید به راحتی با یک تماس با کارشناسان ما تقاضای اعزام کارشناسان ما را برای سرویس دوچرخه و خدمات حرفه ای چرخ آموز در محل از ما بنمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت در محل شما حاضر شده و خدمات حرفه ای خود را برای شما ارائه می دهند.
نحوه عملکرد سیستم تعویض دنده دوچرخه
قبل از آن که وارد موضوع سرویس و تنظیمات دنده ی دوچرخه شویم بهتر است برای عزیزانی که آشنایی کمی با مکانیک دوچرخه دارند نحوه عملکرد و مکانیسم کارکرد این قطعات را بازگو کنیم. دنده دوچرخه یا Derailleur یکی از اختراعات مهم و کاربردی در زمینه دوچرخه سواری است. این قسمت از ساب سیستم دوچرخه با کمک تنظیم دنده در سربالایی و سرپایینی ها به حفظ تعادل و سرعت دوچرخه سواران کمک می کند و حرکت آنان را آسان تر می کند. ماهیچه های پای دوچرخه سوار از طریق پدال زدن، مقدار مشخصی از انرژی تولید می کنند که به پدال منتقل می شود. در این مرحله دنده، نیروی وارد شده را به صورت خروجی های مشخصی به دوچرخه وارد می کند و به دوچرخه سواران این امکان را می دهد که حرکت راحت تری داشته باشند. به این ترتیب، دنده دوچرخه، انرژی شما را به بهترین شکل ممکن به نیرو تبدیل کرده و به نحو احسن استفاده می کند و به شما کمک می کند با تلاش کمتری رکاب بزنید.
سیستم دنده دوچرخه از چند قطعه تشکیل شده است که شامل دسته دنده یا شیفتر، طبق و سینی طبق یا چرخ دنده جلو، طبق عوض کن یا دنده جلو، خودرو یا چرخ دنده عقب و شانژمان یا دنده عقب می شود. در واقع، دسته دنده (شیفتر) موجب تغییر دنده جلو و عقب شده و در نتیجه، تعدادی مشخص از خروجی های مختلفی ایجاد می شود که به دوچرخه سواران این امکان را می دهد تا در حین دوچرخه سواری به سرعت و تعادل مناسب دست یابند. در نتیجه، دنده دوچرخه یکی از اصلیترین قطعات دوچرخه است که برای بهترین استفاده از انرژی شما به حفظ تعادل و سرعت دوچرخه سواری کمک می کند. لذا، توصیه می شود در انتخاب دنده دوچرخه، به نکات فنی و کارایی آن توجه کافی را داشته باشید. به همین دلیل توصیه می شود که هر 6 ماه یکبار دوچرخه خود را سرویس کنید و زیر سیستم دنده را تنظیم کنید.
تنظیم دنده دوچرخه و روش درست آن
برای پرداختن به سرویس صحیح دنده دوچرخه نخست باید بدانید که نحوه تنظیم دنده دوچرخه به دو صورت تنظیم دنده عقب و تنظیم دنده جلو یا شانژمان تقسیم می شود. در ابتدا باید دنده عقب و جلو را برای تنظیم شانژمان آماده کرد. سپس با کمک دسته دنده که بر روی فرمان قرار گرفته است، دنده عقب دوچرخه را بر روی پایین ترین خودرو و دنده جلو یا طبق عوض کن را در بزرگ ترین دنده قرار می دهیم.
مرحله دوم سرویس دنده
در مرحله بعد سرویس، صاف بودن گوشواره را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تنظیم می کنیم. به این ترتیب، دنده دوچرخه به درستی سرویس شده و آماده استفاده خواهد بود.
مرحله سوم
در مرحله سوم تنظیم دنده دوچرخه، برای اطمینان از خلاص بودن کامل دنده عقب، دسته دنده را چک کنید و مطمئن شوید که قرقره شانژمان در کوچک ترین خودرو قرار گرفته است. برای تضمین خلاص شدن کامل دنده عقب، چند بار فشار وارد کنید.
مرحله چهارم
در مرحله چهارم، با باز کردن پیچ تنظیم H-limit screw، قرقره شانژمان و کوچک ترین خودرو را در یک مسیر مستقیم قرار دهید. اگر قرقره شانژمان و خودرو در یک خط مستقیم قرار نگرفتند، سیم دنده را کمی شل یا باز کنید و پیچ را در خط مستقیم قرار دهید و سپس سیم را بکشید و سفت کنید.
مرحله آخر
در مرحله پنجم کار سرویس دنده، دنده را عوض کرده و از همراستایی قرقره شانژمان و خودرو ها مطمئن شوید. اگر قرقره شانژمان در وسط خودرو چهار قرار نگرفته باشد، نشان از آن است که تنظیم دنده بدرستی انجام نشده است و سیم دنده بیش از مقدار نیاز کشیده شده. برای تضمین همراستایی، با کمک پیچ H، قرقره شانژمان را با کوچک ترین خودرو تنظیم کنید و در یک راستا قرار دهید.
مراحل سرویس دنده جلو
در مرحله دوم تنظیم دنده دوچرخه، باید به تنظیم دنده جلو بپردازیم. در قدم اول، باید موقعیت دنده جلو را بررسی کنیم. در برخی از مدل های دوچرخه، میزان چرخش و ارتفاع دنده جلو ممکن است کمتر یا محدود تر باشد، بنابراین در این صورت به تنظیم دنده جلو نیاز داریم. برای تنظیم دنده جلو، باید با شل کردن پیچ بست دنده جلو، قاب داخلی دنده یا طبق عوض کن جلو را با زنجیر موازی قرار دهیم.
مرحله دوم کار
در مرحله دوم، باید ارتفاع دنده جلو را تنظیم کنیم. برای این کار، طبق عوض کن یا دنده جلو را در بزرگ ترین دنده قرار داده و فاصله بین دندانه های سینی طبق و قسمت پایین طبق عوض کن باید بین یک تا سه میلی متر باشد.
مرحله سوم
در مرحله سوم، باید دنده جلو و عقب را برای تنظیم طبق عوض کن آماده کنیم. با کمک شیف تر قرار گرفته بر روی فرمان، دنده جلو را بر روی کوچک ترین سینی و دنده عقب را بر روی بزرگ ترین خودرو قرار دهیم.
مرحله چهارم تنظیم دنده
در مرحله چهارم، پیچ L-limit Screw را تنظیم کنیم. با کمک پیچ تنظیم L، فاصله داخل سمت راست قاب عوض کن را تنظیم کنیم و زنجیر را به یک میلی متر برسانیم. اگر این فاصله بیشتر شود، زمانیکه دنده را به سینی بزرگ تر منتقل می کنیم، احتمال اینکه زنجیر از طبق بالا، بیوفتد وجود دارد و اگر این فاصله کمتر شود در هنگام تغییر دنده، انتقال زنجیر به سینی بزرگ تر انجام نمی شود. به این روش می توان از تنظیمات قسمت تعویض دنده مطمئن شد.
مرحله آخر
در مرحله پنجم، باید زنجیر را در وسط طبق قامه قرار دهیم. با توجه به اینکه طبق عوض کن باید در وسط سینی باشد، باید فاصله داخل سمت چپ قاب طبق عوض کن با زنجیر را بررسی کرده و اگر بیشتر از یک میلی متر باشد، پیچ کشش سیم دنده که بر روی دسته دنده قرار گرفته است را تنظیم کرده و این فاصله را تنظیم کنیم.