فشار باد لاستیک دوچرخه و هر آنچه درباره آن باید بدانید

فشار مناسب باد لاستیک دوچرخه

این امر که دوچرخه سواران بهبود کیفیت سواری خود را در نظر می گیرند، در حالی که یک راه ساده و رایگان برای بهبود نحوه سواریشان را نادیده می گیرند، واقعاً شگفت انگیز است. این راه، رعایت فشار باد مناسب لاستیک دوچرخه است. برای یک دوچرخه سواری لذت بخش بهتر است به توصیه ها گوش دهید و همواره آموزش های ما در چرخ آموز را دنبال کنید. فشار لاستیک تأثیر زیادی بر سواری دارد و تغییر در آن به دلیل عوامل مختلفی مانند پهنای طوقه و ترمز در سراشیبی ها، بسیار پیچیده است. اما در عین حال، اندازه گیری دمای محیط که امروزه توسط اپلیکیشن های موبایل هواشناسی براحتی قابل دسترسی برای همگان می باشد، ساده است زیرا رایگان است.

تخمین زدن فشار باد لاستیک دوچرخه توسط آگاهی از دمای هوا

به طور کلی، تغییر حدود ۵.۵۵ درجه سانتی گراد (یا ۱۰ درجه فارنهایت) در دما، فشار را تقریباً ۲ درصد افزایش یا کاهش می دهد. برای دوچرخه سواران جاده ای، هر ۵.۵۵ درجه سانتی گراد تغییر دما نسبت به زمانی که لاستیک خود را باد کرده اند، به معنای ۲psi افزایش یا کاهش فشار است. این به نظر می رسد که تأثیر آن چندان زیادی نداشته باشد، اما در واقع، تفاوت ۳ تا ۵psi در فشار می تواند تأثیر بیشتری بر سفتی لاستیک و در نتیجه سواری دوچرخه سوار داشته باشد. به عبارت دیگر، تفاوت فشار باد لاستیک دوچرخه می تواند بیشتر از تفاوت در مدل های آیرودینامیک (اما سفت) مانند Venge و Tarmac باشد. علاوه بر دمای محیطی، ترمز مکرر بر روی طوقه در سراشیبی های طولانی نیز می تواند دمای داخل لاستیک را به حدود ۱۵۰ درجه سانتی گراد برساند. در چنین دمایی، فشار هوا در محفظه بادی که در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد برای ۹۰psi باد شده بود، به حدود ۱۱۵psi می رسد.

پایین آمدن با دوچرخه از سراشیبی ها و تاثیر آن ها

آیا تا کنون احساس کرده اید که دوچرخه تان در هنگام سرعت گرفتن از سراشیبی ها بسیار رهاست؟ این ممکن است به دلیل گرم شدن لاستیک ها باشد. برای حفظ فشار مناسب لاستیک، در حال ترمز کردن رکاب نزنید. حتی درشرایط معمول سواری، می توانید با چک کردن فشار لاستیک ها قبل از هر سواری و تنظیم آن ها به فشار مناسب، بهبود قابل توجهی در کیفیت سواری خود داشته باشید. برای انجام این کار، بهتر است از یک فشارسنج لاستیک استفاده کنید که معمولاً در جا هایی مانند پمپ باد یا فروشگاه های دوچرخه قابل دسترسی است. ابتدا باید فشار مناسب لاستیک های دوچرخه خود را بررسی کنید.

محدوده فشار مناسب

این مقدار معمولاً روی جنبه هایی از لاستیک نشان داده می شود، مانند برجستگی هایی که برروی لاستیک هستند و به عنوان نشانگر فشار استفاده می شوند. پس از بررسی فشار حال حاضر، با استفاده از فشارسنج، فشار لاستیک ها را اندازه گیری کنید. اگر فشار کمتر از حد مورد نیاز است، با استفاده از یک پمپ باد، فشار لاستیک ها را به مقدار مناسب افزایش دهید. اگر فشار بیشتر است، می توانید با تخلیه کمی هوا از لاستیک ها، فشار را به مقدار مناسب کاهش دهید. یک نکته مهم این است که برای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه، بهتر است از یک پمپ باد با فشارسنج یا یک فشارسنج جداگانه استفاده کنید، زیرا فشارسنج های دستی در برخی اوقات دقت کمتری دارند. همچنین بهتر است فشار لاستیک ها را به صورت منظم بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید. این کار به شما کمک می کند تا همیشه با فشار مناسب سواری کنید و از مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، بهبود کنترل و پیشرفت در کیفیت سواری برخوردار شوید.

چرا دقت به فشار مناسب باد مهم است؟

شاید از فشار غیرمناسب استفاده می کنید. معمولاً ما به مردم توصیه می کنیم تا راهنمایی های تولیدکنندگان را مطالعه کنند، اما در مورد لاستیک، به ویژه نیاز به رعایت دقت بسیار بالا درباره توصیه های رسمی دارید، در غیر این صورت ممکن است با لاستیک های بیش از حد پُربادی مواجه شوید. تولیدکنندگان لاستیک عموماً یک محدوده فشار باد لاستیک دوچرخه را بر روی دیواره جانبی لاستیک چاپ می کنند، اما این محدوده برای استفاده در شرایط واقعی طراحی نشده است. فشار چاپ شده روی بخش جانبی لاستیک، به عنوان “حداکثر فشار” توصیه شده است (به عنوان مثال، 9 بار که معادل 130psi است). در برخی موارد، عبارت “توصیه شده” در برچسب استفاده می شود، اما فشار مشخص شده هیچ ارتباطی با استفاده در شرایط واقعی ندارد (به عنوان مثال، 108 psi روی یک Panaracer GravelKing 28 میلی متری).

اندازه گیری فشار و روش های آن

ممکن است اندازه گیری فشار پمپ شما دقیق نباشد. اکثر پمپ های زمینی همراه با یک معیار عرضه می شوند. اما وقتی ما پمپ های مختلف را با یک معیار فشار مستقل مقایسه کردیم، متوجه شدیم که ممکن است تا حدود 10psi یا حتی بیشتر از آن اختلاف داشته باشند. این موضوع به ویژه زمانی مهم است که با فشار های پایین سروکار دارید، مانند لاستیک های پهن دوچرخه کوهستان یا لاستیک های مسابقه سایکلوکراس. در این حالت ها، حتی تفاوت چند PSI می تواند بسیار مهم باشد. برای اطمینان از دقت اندازه گیری فشار باد لاستیک دوچرخه، استفاده از یک معیار فشار مستقل گزینه مناسبی برای بررسی پمپتان است. گزینه های موجود برای این معیار شامل معیار ارزان قیمت Meiser با قیمت حدود 15 دلار و یک معیار دیجیتال بسیار دقیق برای استفاده های خاص از Kappius Components با قیمت 160 دلار می باشد. اگر از پمپ های مختلف استفاده می کنید، دقت معیار بسیار مهم است.

چگونه می توانم فشار مناسب لاستیک های دوچرخه ام را بررسی کنم؟

برای بررسی فشار مناسب لاستیک های دوچرخه تان، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مشخص کنید دامنه فشار توصیه شده: اطلاعات مربوط به فشار توصیه شده بر روی دیواره جانبی لاستیک توسط تولیدکننده چاپ می شود. این اطلاعات شامل محدوده فشار (حداقل و حداکثر) می شود که برای لاستیک توصیه می شود. همیشه بهتر است در محدوده توصیه شده تولیدکننده باشید.

استفاده از فشارسنج: برای اندازه گیری فشار لاستیک ها، می توانید از یک فشارسنج استفاده کنید. این دستگاه ها به شکل دیجیتال یا آنالوگ در دسترس هستند. فشارسنج را به سوزن شیر لاستیک وصل کرده و فشار را اندازه گیری کنید. مطمئن شوید که از یک فشارسنج قابل اعتماد و دقیق استفاده می کنید.

تنظیم فشار: اگر فشار باد لاستیک دوچرخه پایین تر از محدوده توصیه شده است، می توانید از یک پمپ هوا استفاده کنید تا فشار را افزایش دهید. برخی از پمپ ها با یک معیار فشار همراه هستند که می توانید بر اساس آن فشار را تنظیم کنید. در غیر این صورت، می توانید از فشارسنج برای تنظیم فشار استفاده کنید. برای تخلیه هوا از لاستیک ها نیز می توانید از نوک سوزنی کوچک یا یک سوپاپ تخلیه هوا استفاده کنید.

بررسی دقت: برای اطمینان از دقت اندازه گیری فشار، می توانید اندازه گیری را تکرار کنید. همچنین، اگر از چندین فشارسنج یا پمپ استفاده می کنید، مقایسه نتایج میان آن ها می تواند به شناسایی هرگونه اختلاف کمک کند.

بررسی منظم: بهتر است فشار لاستیک های دوچرخه تان را به طور منظم بررسی کنید. فشار لاستیک ها ممکن است به مرور زمان کاهش یا افزایش یابد، بنابراین منظم بررسی کردن آن ها بهترین روش برای حفظ فشار مناسب است.

به یاد داشته باشید که فشار لاستیک ها باید بر اساس نوعی عامل متغیر هایی مانند نوع دوچرخه، سبک سواری، شرایط جاده و وزن سواری تنظیم شود. برای راهنمایی دقیق تر، بهتر است به راهنمایی تولیدکننده دوچرخه یا فروشگاه محلی مراجعه کنید.

چه تفاوتی بین فشارسنج های دستی و پمپ باد با فشارسنج وجود دارد؟

فشارسنج های دستی و پمپ های باد با فشارسنج دارای تفاوت هایی هستند. در ادامه، تفاوت های اصلی بین این دو را بررسی می کنیم:

نوع اندازه گیری: فشارسنج دستی (یا همچنین شناخته شده به عنوان فشارسنج قابل حمل) فقط برای اندازه گیری فشار استفاده می شود. این ابزار ها معمولاً دارای صفحه نمایشی هستند که فشار را به صورت دقیق نشان می دهد.
از سوی دیگر، پمپ باد با فشارسنج (معمولاً یک پمپ هوای دستی) قابلیت اندازه گیری و تنظیم فشار را همزمان دارد. این نوع پمپ ها معمولاً دارای فشارسنج مجزا هستند که می توانید فشار باد لاستیک دوچرخه را به صورت دقیق تنظیم کنید و بررسی کنید.

استفاده و عملکرد: فشارسنج های دستی به عنوان یک ابزار اندازه گیری مستقل عمل می کنند. شما این فشارسنج را به سوزن شیر لاستیک متصل می کنید و فشار را مستقیماً اندازه می گیرید. این فشارسنج ها به طور کلی ساده تر و کمتر پیچیده بوده و معمولاً قابل حمل هستند.
به عنوان مقابل، پمپ باد با فشارسنج علاوه بر اندازه گیری، قابلیت تنظیم فشار را نیز دارد. شما از پمپ برای افزایش فشار لاستیک ها استفاده می کنید و با کمک فشارسنج مجزا، میزان فشار را کنترل می کنید. این نوع پمپ ها معمولاً بزرگ تر و پیچیده تر هستند و در خانه یا در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

قابلیت همراهی: فشارسنج های دستی به دلیل اندازه کوچک و قابل حمل بودن، به راحتی قابلیت همراهی با شما در سفر های دوچرخه سواری دارند. آن ها معمولاً در جیب یا کیف شما جا می شوند و در هر زمانی که نیاز به بررسی فشار باد لاستیک دوچرخه داشتید، می توانید از آن ها استفاده کنید.
به عنوان مقابل، پمپ باد با فشارسنج به دلیل اندازه بزرگ تر و وزن بیشتر، تا حدی سنگین تر هستند و قابلیت همراهی آن ها در سفر های دوچرخه سواری کمتر است. این نوع پمپ ها عموماً در محل های ثابت مانند خانه یا فروشگاه ها استفاده می شوند.

به طور کلی، هر دو فشارسنج دستی و پمپ باد با فشارسنج وظایف خود را به خوبی انجام می دهند، اما بر اساس نیاز و ترجیح شما، می توانید یکی را برای بررسی فشار لاستیک های دوچرخه تان انتخاب کنید.

چگونه می توانم فشار باد لاستیک دوچرخه را به صورت منظم بررسی و تنظیم کنم؟

بررسی و تنظیم منظم فشار لاستیک ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا فشار صحیح در لاستیک ها بر عمر و عملکرد آن ها تأثیر مستقیم دارد. در زیر چند مرحله را برای بررسی و تنظیم فشار لاستیک ها توضیح می دهم:

بررسی فشار: برای بررسی فشار لاستیک ها، ابتدا باید یک فشارسنج مناسب در دسترس داشته باشید. فشارسنج را به سوزن شیر لاستیک متصل کنید و بررسی کنید که فشار در محدوده صحیح قرار دارد. مقادیر فشار صحیح بر روی بدنه لاستیک یا در دفترچه راهنمایی خودروتان مشخص شده است.

تنظیم فشار: اگر فشار لاستیک ها کمتر از مقدار صحیح است، از یک پمپ هوا استفاده کنید تا فشار را افزایش دهید. پمپ هوا را به شیر لاستیک متصل کنید و هوا را به داخل لاستیک تزریق کنید. در حین تزریق هوا، با استفاده از فشارسنج، فشار را بررسی کرده و آن را به مقدار صحیح تنظیم کنید.

بررسی منظم: بهتر است فشار لاستیک ها را به صورت منظم بررسی کنید. پیشنهاد می شود هر دو هفته یا حداقل یک بار در ماه فشار لاستیک ها را بررسی کنید. همچنین در شرایط خاصی مانند تغییرات دمای زیاد، سفر های بلند مسافت و یا پس از برخورد با سطوح ناهموار، فشار را بررسی کنید.

رعایت توصیه های تولیدکننده: برای بررسی و تنظیم فشار لاستیک ها بهتر است توصیه های تولیدکننده خودروتان را رعایت کنید. این توصیه ها ممکن است بر اساس وزن بارگیری، سرعت، نوع لاستیک و شرایط رانندگی متفاوت باشند.

بررسی کنترل ضربه: همچنین در هنگام بررسی فشار لاستیک ها، به کنترل ضربه ها و ترک های ظاهری روی لاستیک ها نیز توجه کنید. اگر ترک یا آسیبی روی لاستیک ها مشاهده می کنید، بهتر است به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

با رعایت این مراحل، می توانمیزان فشار لاستیک ها را به صورت منظم بررسی و تنظیم کرد. البته، توصیه می شود قبل از بررسی و تنظیم فشار لاستیک، دستورالعمل های تولیدکننده خودروتان را مطالعه کنید، زیرا در برخی خودرو ها ممکن است توصیه های خاصی درباره فشار لاستیک ها وجود داشته باشد.

آیا می توانید برخی از معیار های دیگر برای اندازه گیری فشار باد لاستیک دوچرخه را معرفی کنید؟

بله، در طبقه بندی اندازه گیری فشار لاستیک ها معیار های مختلفی وجود دارد. در ادامه، برخی از معیار های مهم برای اندازه گیری فشار را معرفی می کنم:

واحد فشار: واحد متداول برای اندازه گیری فشار در لاستیک ها پوند در اینچ مربع (psi) است. این واحد در بسیاری از کشور ها استفاده می شود. علاوه بر آن، بار (bar) و کیلوپاسکال (kPa) نیز به عنوان واحد های دیگری که در برخی مناطق استفاده می شوند، شناخته می شوند.

فشار نسبی: فشار نسبی یا فشار گرمایی، فشاری است که با افزایش دما درون لاستیک ها ایجاد می شود. برای اندازه گیری فشار نسبی، می توان از دستگاه ها و سنسور هایی استفاده کرد که درجه حرارت را اندازه گیری کرده و فشار نسبی را با توجه به تغییرات دما محاسبه می کنند.

فشار تایر پیشرفته: برخی لاستیک های پیشرفته و هوشمند دارای سیستم هایی هستند که به طور خودکار فشار لاستیک را اندازه گیری می کنند. این سیستم ها به صورت الکترونیکی فشار را اندازه گیری کرده و به راننده هشدار می دهند در صورتی که فشار زیر یا بالا تر از حد تعیین شده ای باشد.

معیار های بالا تنها برخی از معیار های مهم برای اندازه گیری فشار هستند. همچنین، تکنولوژی های جدیدتری ممکن است در آینده معرفی شوند که بهبود های بیشتری در اندازه گیری و کنترل فشار لاستیک ها ایجاد کنند.

چگونه می توانم دقت اندازه گیری فشار پمپم را بررسی کنم؟

برای بررسی دقت اندازه گیری فشار پمپ هوا خود، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

مقایسه با فشارسنج دقیق: برای این روش، نیاز به یک فشارسنج دقیق دارید. ابتدا فشار لاستیک را با پمپ هوا خود افزایش دهید و سپس با استفاده از فشارسنج دقیق، فشار را اندازه گیری کنید. سپس دو مقدار را مقایسه کنید. اگر تفاوت قابل ملاحظه ای بین دو مقدار وجود دارد، ممکن است پمپ هوا شما دقت کمتری داشته باشد.

مقایسه با سرویس مرکز تعمیرات: می توانید به یک مرکز تعمیرات خودرو محلی مراجعه کنید و از آن ها بخواهید فشار لاستیک هایتان را با استفاده از تجهیزات دقیق اندازه گیری کنند. در این صورت، می توانید فشار اندازه گیری شده توسط پمپ هوا خودتان را با مقدار اندازه گیری شده توسط تجهیزات حرفه ای مقایسه کنید و دقت پمپ هوا را بررسی کنید.

مقایسه با چندین فشارسنج: در صورت دسترسی به چندین فشارسنج، می توانید همزمان چندین فشارسنج را به سوزن شیر لاستیک متصل کنید و فشار را اندازه گیری کنید. سپس مقادیر اندازه گیری شده را مقایسه کنید. اگر تمام فشارسنج ها نتایج مشابهی نشان دهند، احتمالاً پمپ هوا شما دقت قابل قبولی دارد.

در همه موارد فوق، بهتر است از فشارسنج های دقیق و قابل اعتماد استفاده کنید تا دقت بیشتری در بررسی فشار پمپ هوا داشته باشید. همچنین، مراقب باشید که در هنگام اندازه گیری فشار، فشارسنج و پمپ هوا به درستی و به طور محکم به سوزن شیر لاستیک متصل شده باشند تا هوایی درون لاستیک ها باز نشود و نتایج دقیقتری بدست آید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هشت =